×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 نخستین نشاء مکانیره شالی برنج از نوع ارقام طارم محلی روز شنبه روستای فیروزکلا بخش دشت سر آمل آغاز شد.

آئین نشاء مکانیزه عصر شنبه در پنج هکتاراز زمین های کشاورزی در روستای ” فیروزکلا” از توابع بخش دشت سر شهرستان آمل با حضورحسن خیربانپور معاون استاندار مازندران ،عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در حاشیه انجام نخستین نشا مکانیزه در جمع خبرنگاران گفت:به اندازه کافی دستگاه نشا کار در استان تهیه و تدارک شده است و از شالیکاران می خواهیم که در انجام نشا کاری سنتی عجله نکنند و تا جایی که می توانند از ظرفیت دستگاه نشاکار فراهم شده ،بهره بگیرند.

عزیزالله شهیدی فر به اهمیت سلامت شالیکاران در سال زراعی امسال که همزمان با شیوع کرونا شده است، تاکید کرد وگفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته بانک‌های نشا با حداکثر و حتی بیشتر از ظرفیت در حال تهیه بوته برای انجام نشا کاری مکانیزه هستند و شماری از شالیکاران نیز با تهیه سینی در صدد تهیه بوته شالی برای کشت با دستگاه شدند.

وی افزود: سلامت کشاورزان بیشتر و به اندازه امنیت تولیدات محصولات کشاورزی ضروری و مهم است.

وی ادامه داد: اگرچه روستائیان تاکنون به درستی همه موارد را رعایت کردند ولی از امروز که حدود ۶۰ درصد نشاکاری باید به صورت سنتی و با بکارگیری کارگران انجام شود ،این موضوع به دغدغه جدی استان تبدیل شده است.

شهیدی فر گفت: با شروع نشا کاری دغدغه شیوع ویروس کرونا جدی است واگر موارد مهم در رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله  تردد ، اسکان ، تهیه غذا و صرف آن و مهمتر از همه بکارگیری کارگران مورد بی توجهی قرار بگیرد، ممکن است با خطر امنیت غذایی مواجه شویم.

حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران ارتقا کیفی و کمی تولید برنج را در امنیت غذایی کشور مهم توصیف کرد و افزود: یکی از مهمترین دغدغه شالیکاران کشت و کار سنتی و فروش محصول است که دولت تدبیر و امید به هر ۲ مقوله توجه خاصی کرده است.

وی با بیان این که امسال به دلیل ویروس کرونا نشا مکانیزه از ۶۷هزار هکتار به ۱۰۰هزار هکتار افزایش می یابد، ادامه داد: دولت با تخصیص اعتبار تسهیلاتی ارزان قیمت ویژه خرید ۳۰۰دستگاه نشاکار جدید را فراهم کرده است.

خیریانپور با بیان اینکه اکنون برداشت شالی برنج تا ۹۰ درصد مکانیزه شده است ، اظهار داشت: با بهره برداری از فاز نخست پایانه برنج کشور در آمل دغدغه فروش محصول نیز کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی را تکمیل کننده زنجیره تولید دانست و گفت: متمرکز شدن بر بهره برداری از پایانه های صادراتی اولویت نخست بخش کشاورزی استان است.

وی به تولید سالانه هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که بییشتر آن مازاد بر مصرف استان و حتی کشور است، افزود: چهار پایانه صادراتی گل و گیاه ، ماهیان خاویاری ، برنج و مرکبات از دیر باز در حال ساخت است که بهره برداری ازاین طرح ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مازندران با تنوع محصولات کشاورزی نقش محوری در رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در استان و امنیت غذایی کشور دارد، گفت: بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی همواره در خدمت توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان بوده است.

مازندران با داشتن حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

عواملی نظیر سختی کار، عدم رغبت جوانان به این شغل، بالا بودن سن بهره برداران، هزینه بالا و عدم توجیه اقتصادی در کشت سنتی برنج موجب شده تا شالیکاران از ورود ماشین آلات و تجهیزات مکانیزه کشت برنج استقبال کنند.

کارشناسان کشاورزی صرفه جویی در وقت، انجام به موقع عملیات کاشت، کاهش هزینه تولید، افزایش بهره وری نیروی کارگری و افزایش تولید محصول را از جمله اهداف مکانیزاسیون برشمرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.