×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وعده تکمیل سد مخزنی هراز با تخصیص اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریالی

مشاور وزیر نیرو گفت: برای بهره‌برداری از بزرگترین سد مخزنی مازندران یا سد هراز ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کرات آملی/میثم جعفرزاده در بازدید از سد مخزنی هراز که بر روی رودخانه هراز در شهرستان آمل در حال ساخت است ، در گفت و گو با خبرنگاران افزود : طی یک سال اخیر پروژه سد هراز پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است و  در حال حاضر به ۴۷ درصد رسیده است.

وی با بیان این که هم اکنون عملیات اجرایی این سد در سه نوبت کاری ادامه دارد ، گفت : با وجود این که در یک بازه زمانی ساخت سد متوقف شده بود ،  اما طی یک سال اخیر با از سرگیری فعالیت، پیشرفت خوبی را شاهد هستیم.

مشاور وزیر نیرو افزایش سالانه هزینه ها را یکی از علت های کندی پیشرفت کار برشمرد و افزود : برآورد ما این است که برای اتمام سد و پروژه های اطراف آن از جمله اصلاح راه و اراضی به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جعفرزاده تامین اعتبار را شرط لازم برای بهره برداری پروژه سد هراز برای سه سال آینده عنوان کرد و گفت : با بهره برداری از این سد ۶ شهرستان و ۴۵۰ روستا از آب آشامیدنی پایدار برخوردار خواهند شد و در واقع بخشی از مشکلات کمبود آب مازندران برطرف می‌شود.

 وی همچنین به طرح های آبرسانی مازندران اشاره کرد و گفت : قرار گاه جهادی وزارت نیرو پروژه‌های آبرسانی را در کشور آغاز کرده  که سهم مازندران آبرسانی به ۱۲۸ روستا  در جهت برطرف شدن تنش آبی است و در مجموع ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب آشامیدنی استان مازندران در نظر گرفته شده است. 

مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، روند اجرای سد مخزنی هراز آمل را در حال حاضر قابل قبول خواند و ادامه داد: با وجود وقفه‌ای که در چند سال گذشته در روند ساخت این سد وجود داشته در دو سال گذشته روند اجرای این سد با سرعت قابل قبول درحال اجرا است و حتی اکنون در سه شفیت هم مشغول به کار هستند.

جعفرزاده گفت: قرارگاه خاتم الانبیا مجری ساخت سد هراز آمل است و این مجموعه کارخانه خوبی در سدسازی کشور دارد و انتظار مجموعه وزارت نیرو نیز این قرارگاه برای شتاب بخشیدن به ساخت سد هراز و جبران عقب ماندگی در حوزه آبی در مازندران دراین دوره است.

همچنین محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه در حال حاضر عملیات خاکریزی در سد هراز آمل در حال انجام و به طور قطع این روند در سال ۱۴۰۱ نیز با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت، افزود: با انجام عملیات خاکریزی در پهنه سد هراز، روند اجرای کار به ترازهای بالای سد نیز خواهد رسید و سرعت پیشرفت کار از نظر ارتفاعی تاج سد نیز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در بخش دیگری کمبود منابع اعتباری را از اصلی ترین دلیل تأخیر در ساخت سد هراز آمل در سال‌های اخیر عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه سد مخزنی هراز به عنوان یکی از بزرگترین سدهای مخزنی مازندران محسوب می‌شود برای تکمیل سد و ساخت جاده جایگزین سد در طول مسیر جاده هراز به طول بیش از ۱۰ کیلومتر و طرح‌های جانبی این سد با احتساب هزینه‌های امروز به حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

یخکشی اضافه کرد: متأسفانه اختصاص کم منابع مالی با توجه به شرایط قیمت‌ها درکشور، هزینه‌های تمام شده زیاد هست و هرچه منابع مالی مورد نیاز به موقع اختصاص داده شود، باعث بهره برداری زودتر خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد، با تخصیص اعتبارهای مورد نیاز و پیش بینی شده ردیف مشخص اعتباری از سوی وزارت نیرو حداقل سه تا چهار سال آینده سد و شبکه‌های جانبی آن تکمیل و بهره برداری شود.

وی اضافه کرد: حداقل تا شروع سال آینده یک مسیر از جاده جایگزین و در حال ساخت بالادست سد هراز تکمیل و زیربار ترافیک خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، همچنین در خصوص تعیین تکلیف دپوی زباله عمارت آمل که در مسیر بالادست دریاچه سد واقع شده و وزارت نیرو مکلف به ساماندهی آن بوده، پاسخ داد، برای مدیریت دپوی زباله عمارت باید طرح یکپارچه تهیه می‌شد که خوشبختانه مشاور برای این طرح گرفته شده و کارهای مطالعاتی آن انجام ودانشگاه مازندران به عنوان ناظر طرح انتخاب شده است./مسعود فضلی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.