×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یادداشت وارده//چشم بینای سازمانی

کرات آملی/قرنها بود که مردمان حل مشکلات خویش را در آسمانها می جستند ونگونبختی و بلا هارا به صور فلکی و دب اکبر و اصغر نسبت می دادند .اما قرن ۲۰ و ۲۱ این طلسمها را شکستند و به مردم آموختند که در آسمانها خبری نیست خوشبختی و شور بختی شما در بطن شماست ودر کنار شما و اجتماع شماست واز همین جاست که می توانید فکر کنید ،تحلیل کنید وبیاندیشید وگره کور زندگانی خویش را بشناسید وحل کنید :
دیده ای خواهم سبب سوراخ کن + تاحجوب را برکند از بیخ و بن. از متافیزیک و ماورالطبیعیه به زمین بر گردیدچه از سعد و نحس آسمانی و توهمات خبری نیست که حل مشکل تو در بطن توست بقول بابا افضل کاشانی : بیرون زتو نیست هر چه در عالم هست.

از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی. بدین خاطر بود که تئوریها ی اقتصادی و اجتماعی بوجود آمدند و پارادایم‌های به توافق نخبگان درآمدند و دانشگاهها توسعه یافتند و علوم و فنون پدیدار شدند وتکنولوژیها ی پیچیده پا به عرصه وجود گذاشتند و سیاست و کشور داری قانونمند شدند ،پزشکی مدرن و مهندسی واقتصاد آمار و حسابداری و…خود نمایی گردند ،تا زندگی مادی انسانها راسر و سامان دهند . تبادل دانشها آغاز شد و پیوند کشور ها بيشتر و بیشتر گردید و گره ها یکی از پس دیگر باز می شدند از آنجمله حسابداری بعنوان علم و یا هنر و فن ثبت و ضبط داده ها و رویداد های مالی و وطبقه بندی و تلخیص در قالب صورتهای مالی پا بمیدان گذاشتند تا از مراحل دستی و چوبخطی و چر تکه و… بصورت گزارشات منسجم و قابل اعتنای و اعتماد در بیایند که پاسخگوی جامعه ای که در آستانه تجاری سازی و صنعتی شدن هستند در بیایند . گرچه بنیانگذار حسابداری در جهان ” لو کا پاچپولی “است که سامانه حسابداری دو طرفه (دوبل ) را تدوین کرد و عنوان پدر حسابداری جهان را از آن خود نمود اما درایران زنده یاد دکتر عزیز نبوی(۱۹۳۲_۲۰۰۳میلادی )فارغ التحصیل علوم اداری با گرایش حسابداری از دانشگاه کالیفر نیای جنوبی پا به میدان گذاشتند وبا ایجاد موسسه عالی حسابداری و نفت، عنوان پدر حسابداری را از آن خود کرد ندوبا تالیف و تر جمه کتب های مالی غربی به مدد هموطنان شان شتافتندو یا مر حوم استاد فضل الله اکبری وحسن سجادی نژاد به احیای حسابداری و توسعه آن در کشور پرداخته اندکه یاد و نام همه شان را گرامی میداریم . بدین تر تیب فرزندان متعهدایران زمین دریچه ای از این دانش را برای یاد گیری فرزندان این مرزوبوم به روی بچه های ما گشودند،بطویکه حسابداری و حسابرسی آنچنان توسعه یافت که امروز در دانشگاهها در رشته های حسابداری صنعتی و قیمت تمام شده و حسابداری دولتی ومهندسی مالی و مالیاتی و حسابداری شعب و حسابرسیها …تدریس می شود و با حضور در واحد های کسب و کار و واحد های تجاری و تولیدی و خدماتی آنچنان گسترش پیدا کرد که چون چشم مدیران عامل و صاحبان سهام و بستانکاران و ذینفعان عمل می کندو تواناییهای خودرا به نمایش بگذارد وتوانست آنچنان نظمی دربنگاههای اقتصادی ایجاد کند که حقوق صاحبان سهام وسهامداران و جامعه با زودودن تاریکیها وشفاف سازی واحد ها در قالب صورتهای مالی (تراز نامه وصورت حساب سود و زیان )و نسبتهای مالی حال و آینده شرکتهادر قالب گزارشات قبول و یا عدم اظهار نظر و یا مردود و مشروط به صاحبان سهام و صنایع و سر مایه گذاریهارا نشان داده و از منافع صاحبان سر مایه و دولتها و بستانکاران ومنابع تامین مالی دفاع کرده و عدم شفافیت در اداره سازمانها و شر کتها و…را افشای کند تا به ورطه نابودی نیافتند .
حسابداران قادر ند با تهیه گزارشات مالی در فواصل سه ماهه و ششماهه و یکساله و بصورت دفعی در هر زمان با استفاده از نرم افزار مالی رونق و یا عدم توسعه رکود و بحران مالی شر کتها و در ماندگی و یا شکست آنهارا از طریق اندازه گیری دقیق هزینه ها و تحلیل آنها و تاخیر در پرداخت دیون ویا زیان انباشته و کوچک شدن بازار فروش و کاهش بهره وری و پیشی گرفتن هزینه ها از بازده شر کتها وایجاد سر مایه منفی و فزونی بدهیها از داراییهای موسسات تولیدی و خدماتی وکاهش شدید نسبت داراییهای آنی به دارایهای کل .. نشان داده، پیشاپیش از در ماندگی و بحران مالی وشکست شرکتها مطلع شده ،از بحران و در ماندگی شرکتها و غلتیدن در دامن شکست شرکتها جلو گیری کند و موجب حفظ حقوق کلیه ذینفعان بنگاه‌های اقتصادی شود. وبه واقع با ارایه گزارشات بموقع با روی پا داشتن شرکتها هم حقوق نیروی های انسانی فعال در بنگاههای کوچک وبزرگ اقتصادی و بستانکاران و بانکها و صاحبان سهام حفظ خواهد شد و هم تبعات بیکاری کار گران ناشی از عدم تولید از میان خواهد رفت و هم تولید ملی در کل کشور دچار نقصان ورکود نخواهد شد که نافع به حال همه ملت و مردم خواهدبود .
امروز حسابداران آنچنان در اجتماع و بنگاهای اقتصادی از اهمیت و امتیاز بر خوردارند که حسابرسان خبره چون پزشکان برای فعالیتهای مالی باید سوگند اخلاقی یاد کنند که بدرستکاری و بیطرفی و استقلال حرفه ای معتقدند وبدان عاملند وراز داری را سر لوحه کار های تخصصی خویش قرار داده واز افشای حقایق وقایع مالی پر هیز ننمایند.
در جهت توسعه اقتصادمحلی و ملی موثر افتد و بستانکارانشان قلیل و نسبتهای آنی شان ،عالی و همیشه فرهمند و با شکوه باشندان شا ی الله .(آمل-صلواتی )

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.