×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
آغاز برداشت خرمالو از باغ‌های آمل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل از برداشت ۶۰۰ تن خرمالو امسال از باغ‌های این شهرستان خبر داد.

سید حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت:  ۶۰۰ تن خرمالو  در سطح ۳۳ هکتار امسال در شهرستان آمل انجام شده است.
او افزود: خرمالو میوه‌ی پاییزی پرطرفدار، مخصوص روز‌های سرد و در اصل بومی کشور ژاپن و چین است که در ایران نیز به وفور یافت می‌شود و در انواع مختلف کشت می‌شود که برخی از آن‌ها کروی و گرد و برخی دیگر نسبتا کشیده هستند.
اسلامی با بیان اینکه بخش گوشتی درون خرمالو حاوی میزان فراوانی ویتامین، تانن و مواد قندی است، گفت: از مهمترین خواص خرمالو خاصیت کم بودن میزان چربی آن است که کالری آن نیز بالا است و به طور متوسط هر ۱۰۰ گرم خرمالو ۷۰ گرم کالری دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل افزود: خرمالو سرشار از مواد معدنی ضروری بدن از جمله آهن، پتاسیم، گوگرد و مقداری سلولز است و دارای مقدار قابل توجهی از انواع ویتامین‌های C و B است که ویتامین C موجود در این میوه بسیار فراوان است به همین دلیل از خواص دارویی خرمالو می‌توان تقویت سیستم ایمنی بدن را نام برد که علاوه بر این وجود این ویتامین برای بدن ضروری است.

کشت آیروپونیک زعفران در آمل

سید حسین اسلامی با اشاره به کشت آیروپونیک(بدون خاک و آب) زعفران در ۷۰ مترمربع از اراضی بخش مرکزی شهرستان آمل، گفت: با برداشت یک هزار و ۵۰۰ گرم زعفران در این سطح، ۱۵۰ میلیون ریال درآمد عاید تولیدکننده شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل بیان کرد: در روش کشت آیروپونیک(بدون خاک و آب) پیازهای زعفران در دما، نور و رطوبت مناسب که در بازه‌ی زمانی متغیر است، نگهداری و آب مورد نیاز برای رشد فقط از طریق رطوبت محیطی تأمین می‌شود.

این مسئول افزود: مناسب بودن برای تمام اقلیم ها، استفاده از اراضی کوچک در سطح گلخانه بجای تخصیص زمین‌های بزرگ، برداشت چند برابری محصول نسبت به کشت سنتی، کیفیت و عیار بالاتر نسبت به کشت سنتی، کنترل آفات و شرایط اقلیمی مانند خشکسالی و سرما، بالابردن دوره تناوب کشت در طول سال (حداقل سه دوره کشت در فصل تابستان و پاییز و حداکثر دو دوره کشت در فصل زمستان و بهار) و فضای بسیار کمتر نسبت به کشت سنتی از مزایای این نوع کشت است.

وی تصریح کرد: این روش کشت علاوه بر نیاز آبی ندارد، به دلیل عملکرد در هر هکتار بطور میانگین ۲۳ تا ۲۵ کیلو زعفران خشک شده تولید می شود در صورتی که متوسط عملکرد این محصول به روش کشت سنتی هفت کیلوگرم در هر هکتار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.