×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبرداد؛تعطیلی دانشگاه‌های غیردولتی کم دانشجو

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت که اگر دانشگاه‌های غیردولتی نتوانند در آینده نزدیک تعداد دانشجویانشان را به حدنصاب برسانند، لزومی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت و تعطیل می‌شوند.

 دکتر منصور غلامی شامگاه دوشنبه در بازدید از پروژه نیمه تمام ساخت دانشکده دامپزشکی دانشگاه فناوری‌های نوین آمل افزود: تعداد واحدهای آموزش عالی غیردولتی در مازندران و کشور بیش از میزان دانشجویان است و باید این مساله حل شود. 

وی با اعلام این که تمام تلاش وزارت علوم بر کیفی‌سازی دانشگاه‌های علمی – کاربردی همراه با ارائه خدمات شایسته به دانشجویان و محیط اطراف است، گفت: ما نباید به سمت تکثیر دانشگاه های جامع برویم و بر این مشکل بیفزاییم.

وزیر علوم تجدید نظر و بازنگری در وضعیت مراکز آموزش عالی کشور را در شرایط حاضر ضروری دانست و افزود: باید دانشگاه های ما به سمت رشته های تخصصی و همچنین نیاز محور بروند. 

غلامی ساماندهی دانشگاه ها را مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تکلیف دانست و توضیح داد: برای ساماندهی بهتر دانشگاه‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور را به ١٠ منطقه تقسیم کرده تا در هر منطقه تمام دانشگاه ها با مدیریت یک دانشگاه مرکز فعالیت کنند، اما متاسفانه به دلیل اختلاف نظر میان استان ها این طرح مسکوت مانده و اکنون هر استان زیرمجموعه یک مرکز آموزش عالی قرار دارد.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید برنامه محور و تولید محور باشند و ضروری است تا از حالت روزمرگی خارج شوند و همین مساله تخصص بودجه به هر دانشگاه را تعیین خواهد کرد. 

وزیر علوم گفت: ما در برنامه ساماندهی دانشگاه ها از افزایش واحدها به طور جدی جلوگیری خواهیم کرد، زیرا در حال حاضر تعداد دانشگاه ها  و ظرفیت آنها بیشتر از تعداد دانشجویان  است.

وی با اعلام این که دانشگاه های غیر دولتی نیز باید ساماندهی شوند و با هم به هماهنگی برسند، اظهار داشت: هدف ما تعطیل کردن این دانشگاه ها نیست، ولی اگر نتوانند حداقل شاخص های کمی و کیفی را فراهم کنند ناچار فعالیتشان متوقف می شود.

 داوود دومیری گنجی رئیس دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل نیز با اشاره توجه ویژه دولت و وزارت علوم و تحقیقات به دانشگاه‌ها، تصریح کرد: انتظار داریم با توجه ویژه دولت دانشگاه فناوری نوین به دانشگاه جامع و بزرگ تبدیل شود.
این مسؤول دانشگاه فناوری نوین را یکی از نخستین دانشگاه‌های تخصصی کشور دانست و بیان کرد: فعالیت این دانشگاه از سال 1388 با عنوان دانشکده دامپزشکی زیرنظر دانشگاه مازندران آغاز شد و با موافقت کتبی وزارت علوم و تحقیقات به دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین با 6 رشته کارشناسی و کاردانی ارتقا یافت.
دومیری گنجی با بیان فعالیت این دانشگاه در 6 دانشکده و 27 گروه آموزشی، ادامه داد: فعالیت چهار دانشیار، 38 استادیار، 111 دانشجوی کاردانی، یک هزار و 100 دانشجوی کارشناسی و 99 دانشجوی کارشناسی ارشد در این مرکز باعث ارتقا و پیشرفت روزافزون شده است.
رئیس دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل با اشاره به اجرای طرح جامع دانشگاه و طرح توسعه پردیس دانشگاهی، گفت: برای احداث کامل دانشکده دامپزشکی دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین پیش‌بینی اعتبار 140 میلیارد ریالی شده است همچنین عملیات احداث این پروژه بزرگ در چند فاز اجرا می‌شود.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه این شهرستان از شهرهای شاخص در علم و دانش است و توانسته در بسیاری از میادین علمی خوش بدرخشد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا افزود: دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای توسعه و اجرای پروژه‌های بزرگ دانشگاهی و علمی به مازندران و شهرستان آمل توجه داشتند و انتظار می‌رود توجه دولت بیشتر از گذشته باشد.
وی با بیان اینکه خیران زیادی در آمل برای توسعه علم و دانش گام برمی‌دارند، تصریح کرد: خانواده مرحوم زهرا نفضلی از خیران علمی برای ایجاد دانشگاه فناوری‌های نوین گام‌های خوبی برداشتند.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ردیف‌های مختلف برای حمایت از مراکز علمی دولتی از سوی دولت و وزارت علوم و تحقیقات، گفت: برای توسعه علم و دانش در دانشگاه فناوری‌های نوین از ردیف‌های حمایتی استفاده می‌کنیم. دانشکده دامپزشکی آمل تنها مرکز علمی دامپزشکی در شمال کشور است که برای تکمیل آن به ۱۴ میلیارد تومان اعتبار لازم است  و به گفته وزیر علوم تا ابتدای سال ۹۹ تکمیل خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.