×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیر جهاد کشاورزی آمل : برآورد ما در این روش کشت بر این بود که هزینه‌های تولید و نیز مصرف آب حداقل تا ۷۰ درصد کاهش داشته است.

سید حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل در گفتگویی گفت: خشکه کاری و کشت به شیوه بذرپاشی (مانند غلات) کاهش مصرف آب را به دنبال دارد و به همین دلیل باید در ایران مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کاهش نزولات جوی و آسیب‌های خشکسالی در بیشتر استان‌های کشور باعث توجه کارشناسان کشاورزی به این روش شده تا استان‌های خشک و کم آب هم از کشت شالی و مزایای اقتصادی آن بهره‌مند باشد.

اسلامی با بیان اینکه شیوه کشت کنونی شالی در مناطق مختلف کشور و از جمله مازندران، گیلان و بخشی ازگلستان به روش سنتی، غرقابی است و مصرف آب در این شیوه خارج از توان منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی است، گفت: هر هکتار به روش سنتی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب و در برخی از مناطق استان تا ۱۸ هزار متر مکعب آب نیاز دارد.

وی گفت: با توجه به اصلاح ارقام برنج ایرانی برای خشکه کاری، میزان عملکرد و نیز دوره زمانی کشت برنج به روش خشکه کاری با روش سنتی و غرق آبی حداقل ۱۵ روز اختلاف در دوره رشد تا برداشت داشته باشد.

اسلامی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی که بیشتر استان‌های کشور را در سال‌های اخیر تهدید کرده است و با توجه به محدویت‌های کشت برخی محصولات در استان ها، تغییر الگو‌های کشت می‌تواند بهترین راهکار برای حفظ بستر کشاورزی باشد.

وی گفت: طرح خشکه کاری در روستای دارکلا از توابع مرکز جهاد کشاورزی مرانده در سطح ۵ هزار متر مربع انجام شده است.

سید حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل ادامه داد: طرح بتنی کردن ۲ هزارمتر از کانال‌هایکشاورزی آمل با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اجرا شد.

وی با بیان اینکه عدم زهکشی از مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان آمل است، افزود: در صورت اجرای طرح جامع زهکش شاهد دو و سه کشت شدن زمین‌های کشاورزی و افزایش بهره وری زمین کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی آمل  با تاکید بر نقش توسعه کشاورزی در توسعه اقتصاد استان، گفت: کشاورزی، اشتغال زا‌ترین بخش در مازندران به شمار می‌آید.

اسلامی با بیان اینکه کشاورزی می‌تواند معضل بیکاری را در این شهرستان کاهش دهد، افزود: برای ایجاد توسعه پایدار در مازندران نیاز به رشدصنایع دیگر در کنار کشاورزی است.

وی  کشاورزی را شالوده اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: استقلال و هویت ملی ما با انجام اقتصاد مقاومتی مستحکم‌تر می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.