×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
مصوبه تحویل زمین برای دفن زباله آمل

کارگروه زیربنایی مازندران روز شنبه واگذاری 34 هکتار زمین در منطقه پاساکش در 50 کیلومتری شهرآمل را برای دفن زباله این شهرستان به صورت مشروط موافقت کرد.

براساس مصوبه کارگروه زیربنایی مازندران درصورتی زمین به شهرداری آمل برای دفن زباله داده می شود که پساب آن به تصفیه خانه فاضلاب منتقل شود.
رئیس کارگروه زیربنایی مازندران مهمترین معضل چندین دهه این خطه شمال کشوررا تولید روزانه 2800 تا 3 هزار تن زباله اعلام کرد.
محمد اسلامی در این نشست تنها راهکار مناسب برای کاهش مشکلات پسماند در این استان را تفکیک زباله از مبداء و بهره گیری از تکنولوژی فراوری دانست.
وی افزود : تاکنون مازندران در هر دو بخش موفقیت خوبی نداشته است و باید ازاین پس این برنامه دردستور کار شهرداری ها و سازمان های تابعه قرار گیرد.
استاندارمازندران نیز در این نشست اظهارداشت :باید از تکنولوژی روز دنیا برای فراوری زباله استفاده شود به گونه ای که بتوان آن را همانند کشورهای توسعه یافته درداخل شهر مستقر کرد.
اسلامی تاکید براستقرار نیروگاه زباله سوز و یا سایرتکنولوژی فراوری زباله درداخل شهررا جلوگیری از تحمیل هزینه مازاد به مردم برای حمل دانست.
وی با اشاره به واگذاری مشروط 34هکتار زمین برای زباله شهر آمل ، شهرداری این شهر را موظف به جمع آوری پساب زباله پس از اجرای طرح کرد.
*** تایید محل جدید از سوی محیط زیست 
معاون عمرانی استاندارمازندران نیز در این نشست گفت که محل جدید حمل زباله شهر آمل در منطقه پاساکش از سوی محیط زیست به تایید رسیده است.
علی نبیان علت اصلی انتخاب محل جدید با وجود فاصله 50 کیلومتری تا شهر آمل را ناشی از محدودیت زمین در این شهرستان بیان کرد.
وی افزود : مصوبه کارگروه زیربنایی مبنی بر جمع آوری پساب و انتقال آن به تصفیه خانه فاضلاب پیش از اجرای طرح اجرایی می شود.
براساس گزارش رسمی هم اکنون روزانه حدود 410 تن زباله آمل و 7 شهرو 72 روستا با گذشت چند دهه در منطقه عمارت در 30 کیلومتری جنوب این شهر دپو می شود.
براساس نظرکارشناسان دپو زباله دراین منطقه که در بالادست یکی از بزرگترین پروژه سدسازی در دست اجرا مازندران ( هراز)واقع است باعث نفوذ شیرابه و پساب پسماند به داخل سد می شود و با این رویکرد طرح انتخاب محل جدید پیشنهاد شد.
اگرچه کارشناسان آب واگذاری مکان جدید درمنطقه پاساکش در 50 کیلومتری شهر آمل را به دلیل دوری از شهرو تحمیل هزینه مازاد حمل بر گرده شهروندان آملی و احتمال نفوذ پساب و شیرابه به داخل سد هراز مکان مناسبی نمی دانند، ولی محدودیت زمین در شهر آمل و ضرب العجل دستگاه قضایی برای انتخاب محل جدید، کارگروه زیربنایی مازندران را مجبور به واگذاری مشروط این زمین به شهرداری آمل کرد.
براساس آمارهای موجود روزانه حدود یک هزار و 200 تن زباله در روستاها و یک هزار و 800 تن زباله در شهرهای مازندران تولید می شود و این رقم در ایام تعطیلات تابستان و نوروز به دلیل تعداد بالای گردشگر تا سه برابر افزایش می یابد.
این میزان تولید زباله از یک سو و نداشتن واحدها مجهز کمپوست و زباله سوز از سوی دیگر در استان باعث شده تا 27 نقطه جنگلی به وسعت بیش از 300 هکتار از بهترین جنگل های مازندران به انباشت غیراصولی زباله اختصاص یابد./ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.