×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جزئیات افزایش حقوق معلمان

حقوق معلمان ۳.۵ تا ۶ میلیون تومان و حقوق اساتید دانشگاه ۱۵ درصد افزایش یافته است.

کرات آملی/علیرضا منادی سفیدان  رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در شهرستان آمل افزود: در متناسب‎سازی حقوق اساتید وزارت علوم در آخرین جلسه کمیسیون با افزایش ۱۵ درصدی و برداشتن سقف اقدامات سازنده انجام شد همچنین برای کارکنان کل کشور افزایش یک میلیونی حقوق، ۵۰ درصد حق عائله‌مندی و ۱۰۰ درصد حق اولاد تصمیم‌گیری شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه دریافتی بازنشستگان با افزایش پنج درصدی حقوق به همراه افزایش ۹۰۰ هزار تومان حقوق و ۲۰۰ هزار تومان حق عائله‌مندی انجام شد، افزود: برای وزارت بهداشت و درمان قانون عدالت آموزشی در مجلس بررسی و انجام شد و برای پزشکان عمومی و متخصصان در مناطق محروم به جای سه برابری خدمت این میزان به ۱.۷ برابر خدمت کاهش یافت.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح‌هایی در زمینه دریافتی اساتید وزارت علوم، پیشکسوتان و اساتید مناطق محروم و مسئله بالارفتن از سقف دریافتی، تصریح کرد: در آینده نزدیک با جلسات مختلف ضریب ۱.۸ حقوق اساتید نسبت به تهران حل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در کمیسیون آموزش و تحقیقات نگاه استراتژیک به آموزش داریم زیرا آموزش زنجیره تأمین یکپارچه دارد که از سن بدو تولد باید آغاز شود و تا سن ۶ سالگی و با تلاش کمیسیون آموزش و تحقیقات مهدکودک‌ها از سازمان بهزیستی انتزاع شده و به وزارت آموزش و پرورش محول شد.

وی افزود: همچنین سالیان زیاد مهدکودک‌ها از دست آموزش و پرورش خارج بود که خوشایند نبود ولی هم‌اکنون در این بین سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را در وزارت آموزش و پرورش تشکیل دادیم.

منادی سفیدان با بیان اینکه در زمینه آموزش و پرورش اقدام بزرگی انجام شد، ادامه داد: ۱۰۰ سال است که آموزش و پرورش به شکل نوین شکل گرفت ولی در این یک قرن تحول چندانی جز انقلاب اسلامی و تحلیل ناچیز در محتوا مشاهده نشد و فعالیت‌ها اندک بود.

وی با اشاره به اینکه معلمان به شکل نومعلم و معلمان ۲۰ سال سابقه دارای تفاوت‌هایی باشند و رتبه رقابتی وجود نداشت، بیان کرد: در این زمینه پنج رتبه در نظر گرفته شد تا معلمان براساس تلاش، سابقه و افزایش کیفیت آموزش ارتقا داده شوند تا طی ۵ سال معلمان با بررسی ۱۳۰ شاخصه به ارتقا برسند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خروج معلمان از کارمندی و شامل شدن فصل جدید فوق‌العاده ویژه رتبه‌بندی، خاطرنشان کرد: با خروج معلمان از فصل دهم، وضعیت حقوقی آنها رشد زیادی داشت.

وی با اشاره به افزایش ۳.۵ تا ۶ میلیون تومانی حقوق معلمان در فصل جدید متناسب‌سازی و رتبه‌بندی، یادآور شد: دو هفته قبل اغتشاشات هر معلم حدود ۸ تا ۱۵ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب این مبلغ را دریافت کرد که در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تعیین تکلیف ۷۰ هزار معلم در طرح مهرآفرین طی چند روز آینده، بیان کرد: پس از یک قرن کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحول بزرگی را برای یک میلیون معلم کشور ایجاد شده است.

منادی با بیان اینکه خروجی آموزش و پرورش ورودی آموزش عالی است، گفت: همسان‌سازی اساتید از اقدامات بزرگ کمیسیون آموزش و تحقیقات برای دانشگاه‌ها است تا از خروج تعدادی اساتید به خارج جلوگیری شود.

وی با اعلام اینکه با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری تلاش دانشجویان به محصول تبدیل شود، یادآور شد: در دیدار اخیر رهبر انقلاب اسلامی با نخبگان مباحث بسیار مهم مطرح شد همچنین در این زمینه مجلس با ایجاد قانون از سال ۱۳۸۹ فعال است.

منادی با اعلام اینکه تاکنون ۸ هزار شرکت دانش بنیان با گردش مالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فعالیت دارند با توجه به اینکه کل بودجه یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که یک سوم بودجه کشور را فرزندان دانش‌مندان دانش‌بنیان کشور رقم زدند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴۰۰ هزار اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده که ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در جوار پهنه علمی دانشگاه شریف با میزان ۲ هزار میلیارد تومان فروش و ۳ هزار نفر ایجاد اشتغال داشتند.

منادی گفت: با نشست با مسؤولان کشوری مشکل سربازی برای یک هزار و ۴۰۰ نخبه، استاد و دکترای تخصصی مشکل سربازی حل شده که افراد زیادی شرکت دانش‌بنیان با تولید محصول مشغول هستند.

در ادامه حشمت الله علی نژاد رئیس دانشگاه مازندران گفت: در حال حاضر ۱۳۵ هزار دانشجو در ۱۲۰ واحد دانشگاهی دولتی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیردولتی مشغول به تحصیل هستند که از این شمار ۱۲۰۰ دانشجو خارجی هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر دانشجویان خارجی اکنون در دانشگاه مازندران تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: اخیراً وزارت علوم کشور عراق محدودیت‌هایی را برای اعزام دانشجویان خود قائل شده بود که از جمله آن رتبه بندی شانگهای که باید رتبه دانشگاه‌ها کمتر از هزار باشد.

رئیس دانشگاه مازندران ادامه داد: انتظار هست شرایط رتبه بندی بین المللی که از سوی مقام‌های آموزش عالی کشور عراق نسبت به اعزام دانشجویان خارجی به ایران با گفت گو و رایزنی‌ها تجدید نظر شود.

علی نژاد اضافه کرد: البته با رایزن‌های فرهنگی ایران در سفارت عراق، جایگاه و رتبه دانشگاه مازندران برای آنها ارسال شد و انتظار هست که مجلس هم نسبت به این موضوع ورود کند.

وی در بخش دیگری کمبود اعتبارات را از مشکلات جدی دانشگاه‌ها در سراسر کشور بیان کرد و گفت: متأسفانه تخصیصی دانشگاه‌ها در سال جاری متناسب با تورم جامعه نیست و جوابگو نیازهای دانشگاه نیست.

وی حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی، برقراری تفاهم نامه و همکاری‌های بین المللی با دانشگاه‌های معتبر را از درخواست‌های جدی دانشگاه‌ها برای پویاتر شدن در حوزه‌های علمی و عملکردی دانست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست اعضای کمیسیون درآمل گفت: در این نشست علاوه بر اعضای کمیسیون، معاونان وزیر علوم وتحقیقات و فناوری، آموزش وپرورش و بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی هم حضور دارند.

رضا حاجی پور افزود: نشست صبح پنجشنبه اعضای این کمیسیون با رؤسای دانشگاه مازندران، پیام نور، آزاد، علمی کاربردی و غیردولتی و فرهنگیان برگزار شد و مشکلات و درخواست‌های آنها مطرح شد.

وی ادامه داد: در نشست عصر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با مدیرکل و مدیران آموزش وپرورش برگزار خواهد شد. حاجی پور که نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی هست، برگزاری این نشست را در راستای بررسی مشکلات موجود بر سر راه آموزشی و درخواست‌های آنها در حوزه بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

همچنین مرتضی فرخی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به انتقاد از سهم کم دانشگاه‌های دولتی در استان‌ها، آن را بدون توجه پذیری دانست و گفت: افزایش ظرفیت دانشگاهی منوط به توازن نیاز نیست زیرا امروز با کمبود دانشجو در برخی مراکز روبرو هستیم و بیش از ۸۰۰ هزار ظرفیت خالی در مراکز آموزش عالی داریم.

وی افزایش ظرفیت خالی دانشگاه‌ها را از جمله دغدغه‌ها برشمرد و افزایش فضای دانشگاهی را در مناطقی مانند مازندران بدون توجیه دانست و درباره معیشت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز گفت: این وزارتخانه تلاش کرد تا حذف ۳۰ درصد دوم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی اتفاق نیفتند و از سوی دیگر افزایش فوق العاده برای اساتید جزو برنامه‌ها است.

معاون وزیر علوم با اظهار اینکه سقف دریافتی و حقوق اعضای هیئت علمی از کل حقوق طبق مصوبه مجلس برداشته شده است، گفت: با تصویب ماده یک ترمیم بودجه هفت تا هشت میلیون تومان به حقوق آنها اضافه می‌شود.

فرخی نقش دانشگاه‌ها را در رفع مشکلات کشور و جامعه سرد دانست و گفت: سهم مراکز آموزش عالی در رفع مشکلات اجتماعی بسیار ناچیز است از این رو برنامه تحولی در دست اجرا است.

وی ساخت مسکن را از دیگر دغدغه دانشگاهیان کشور یاد کرد و گفت: تمامی اراضی دانشگاهی دارای طرح‌های مصوب هستند و ب هیچ وجه نمی‌توان استفاده غیر از آن صورت گیرد و برای ساخت مسکن ملی واگذار شود./مهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.