×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نمایندگان مجمع مازندران در مجلس و ضرورت فراموش شده بهره گیری از مشارکت تشکل‌های مردم نهاد

صحبت های پشت تریبون مجلس زمانی موثر واقع می گردد که از پشتوانه هایی چون پیگیری های اصولی و از قبل کارشناسی شده و بهره گیری از شیوه های صحیح مطالبه گری اثر بخش، برخوردار باشد

کرات آملی،هفته تشکلها و مشارکتهای اجتماعی است و انتظار می رود  مجمع نمایندگان مازندران در مجلس، با توان افزایی بیشتر، گامهای موثرترین در پیگیری مطالبات و دفاع از حقوق مردم مازندران ، بردارند.

مطالبه گری موثر نمایندگان در قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون برای رفاه جامعه ، وظایف مهم پیش روی نمایندگان مجلس است که تحقق آن نیازمند دانش و کارشناسی  و  مهارت لازم در برخورداری از ظرفیت های حداکثری برای افزایش توانمندی و کارآیی است. مطالبه گری اثر بخش ، نیازمند بهره گیری از مشارکت اجتماعی و ارتباط موثر نماینده های مجلس با تشکلهای مردم نهاد و متخصصان در حوزه های مختلف ، صنوف و اتحادیه های مختلف و اصحاب رسانه و همه سرمایه های مهم اجتماعی است.

متاسفانه به رغم گذشت حدود دو سال از عمر مجلس دوازدهم ، ارتباط چندان موثر و مستمری از سوی نمایندگان مازندران در مجلس با سرمایه های اجتماعی ، دیده نمی شود.

صدای نمایندگان در موافقت و یا مخالفت با مباحثی همانتد غربالگری جنین ، انتقال آب رودخانه هراز از پشت تریبون و…، بدون کمک موثر از سرمایه های اجتماعی تا حدود زیادی بیشتر یک صدای نمایشی خواهد بود که کارآیی چندانی نخواهد داشت.  

در استان مازندران با وجود نزدیک به ششصد تشکل مردم نهاد و همچنین  صنوف مختلف  ، اتحادیه ها ، دانشگاه ، اصحاب رسانه ، نمایندگان مردم مازندران در مجلس، نتوانسته اند مطالبه گری را از راه درست بهره گیری از مشارکت و همفکری و همکاری با سرمایه های اجتماعی مازندران ، پیگیری کنند تا مردم مازندران شاهد پروژه های غم انگیزی چون انتقال آب سد لار آمل به تهران که تبدیل به کابوسی برای مردم مازندران به ویژه آمل و محمودآباد و دیگر شهرهایی که از آب هراز استفاده می کنند شده است ، نمی شدند. 

همه نمایندگان مازندران در مجلس ، به ویژه نماینده شهرستان آمل و لاریجان و نماینده شهرستان نور و محمودآباد ، می توانند با بهره گیری هرچه جدی و گسترده از مشارکت ظرفیت های سرمایه های اجتماعی ،به ویژه تشکل‌های مردم نهاد استان و برخورداری از حمایت آنان ، چنان قدرتمند عمل کنند که در مسیر مطالبه گری و تسهیلگری درست ؛ مجلس و دولت را متقاعد کنند تا در باره طرح هایی چون انتقال آب هراز به تهران، که می تواند به زیان کل کشور باشد ، با نگاه عمیق تر و کارشناسی تر نگریسته شود.

همچنین ، اطلاع شهروندان مازندرانی از اقدامات و روشهای مطالبه گری نمایندگان مازندران در مجلس و کارآمدی آن اقدامات و روشها برای حصول نتایج درست و مطلوب ، حق شهروندان مازندرانی است .   صحبت های پشت تریبون مجلس زمانی موثر واقع می گردد که از پشتوانه هایی چون  پیگیری های اصولی و از قبل کارشناسی شده و بهره گیری از شیوه های صحیح  مطالبه گری اثر بخش، برخوردار  باشد . صدای نمایند ه شهرستانی که به جای مشارکت مردم و سرمایه های اجتماعی آن شهرستان ، از مشارکت ستاد انتخاباتی اش برخاسته باشد، صدای ناقص و نارسایی است که درست شنیده نمی شود .

استفاده جدی و گسترده نمایندگان مجمع مازندران در مجلس از همفکری و تعامل با تشکل های مردم نهاد و دیگر سرمایه های اجتماعی استان، در طرح و پیگیری مطالبات مردمی ، نه تنها یک اصل ضروری برای توانمند سازی نمایندگان مازندران در مجلس است ، بلکه بهبود روند مطالبه گری نمایندگان و اثربخشی آن  برای تحقق وحفظ منافع عمومی مازندران و شهروندان آن را ، به دنبال خواهد داشت .

 مریم پروین ؛ مدیرعامل سازمان مردم نهاد حفظ و توسعه ی حقوق شهروندی مازندران و مدرس دانشگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.