×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وضعیت آشفته ثبت نام مدارس؛ رکوردشکنی بی نظمی در آمل

ماجرای ثبت نام دانش آموزان در مدارس در آغاز سال تحصیلی هم داستان های خود را دارد اما حالا که مشکلات اقتصادی به مردم فشار بیشتری وارد کرده است مشکلات ناشی از داستان تکراری دریافت وجه در هنگام ثبت نام جدی ترین مشکلات این خانواده ها است.

دریافت هزینه در هنگام ثبت نام طبق بخشنامه های وزارت آموزش و پرورش ممنوع است و خانواده ها در مدارس دولتی نباید هزینه ای پرداخت کنند. اگرچه رونق ایجاد و راه اندازی مدارس غیرانتفاعی و هیات امنایی برای خانواده های متمول و دارای بضاعت مالی چندان مشکلی ایجاد نمی کند اما مدارس دولتی تنها راه حل برخی خانواده ها برای تحصیل فرزندان اشان است. علاوه بر هزینه ثبت نام هزینه های کتاب و لباس و لوازم التحریر هم جای خود را دارد.

این مشکلات با دو تا یا سه تا شدن تعداد فرزندان خانواده ها چندین برابر می شود اما امروز برای خانواده ها با سطح زندگی متوسط هم برخی پرداختی ها مشکلاتی را ایجاد می کند.

گلایه خانواده ها عموما از دوگانگی عمل و بخشنامه وزارت آموزش و پرورش حکایت دارد، این خانواده ها معتقدند بخشنامه وزارت آموزش و پرورش و خبرهای هر روزه صداوسیما و دیگر رسانه ها درباره ممنوعیت دریافت وجه در مدارس دولتی هنگام ثبت نام در حالی است تقریبا تحصیل رایگانی برای دانش آموزان وجود ندارد و از ۵۰۰تا ۵میلیون تومان در مدارس دولتی  و هیات امنایی از خانواده  ها وجه دریافت می کنند که البته به گفته والدین دریافت های میانه سال و ماهانه برای اوراق امتحانی و هزینه شوفاژ و مسائل اینچنینی نیز وجود دارد.

بیشتر والدین از اینکه نام فرزند اشان و یا مدرسه محل تحصیل آورده شود، گریزان هستند و نگران عدم ثبت نام فرزندان خود می شوند وقتی درباره وضعیت ثبت نام مدارس می خواهید بپرسید. یکی از این والدین می گوید: برای ثبت نام در مدرسه هر مدرسه ای ابتدا می گوید که جا نداریم بعد می گوید ممکن است ده نفر بتوانیم مجدد ثبت نام کنیم، اما باید هزینه ای را تقبل کنید تا بتوانیم هزینه های معلم اضافه را تامین کنیم.

پدر دیگری می گوید: در مدارس هیات امنایی، نرخ ثابتی ندارد، نمی دانم فلسفه این مدارس چیست اما تا ۵میلیون تومان هم از ما طلب هزینه کرده اند، برخی اوقات نیز می گویند نام اتان را به نام خیر ثبت می کنیم بعد چهار تا ۵میلیون تومان به مدرسه کمک کنید.

ع –ب نیز تاکید م ی کند: برای کتاب های دخترم در مدرسه دولتی سال دوم ۱۰۰ هزار تومان هزینه دریافت کردند در حالی که آموزش و پرورش گفته بود ۱۷ هزار تومان قیمت کتاب هاست. بعضی مدیران مدارس گروه های تلگرامی برای والدین ساختند و اگر هزینه هایی که می خواهند را پرداخت نکنیم در گروه ۵۰ نفره اسم دانش آموز را اعلام می کنند.

بیشتر والدین از دریافت هزینه پیش دبستانی گلایه دارند، مجبور هستند فرزندان خود را ثبت نام کنند اما هزینه های متغیر از ۴۰۰هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان موجب اعتراض آنها شده است.

در تحقیقات میدانی خبرنگار فارس یکی از شهروندان گفته متاسفانه وقتی به آموزش و پرورش گلایه می کنیم می گویند بعضی پرداختی ها توافقی هست و تخلف محسوب نمی شود در حالی که مجبور می شویم پرداخت کنیم.

ستاد ثبت نام مدارس در آمل تقریبا تشکیل شده است اما والدین از عدم پاسخگویی و ساماندهی این ستاد گلایه دارند.

ز-ه مادر دو فرزند دانش آموز است، برای خبرنگار فارس نوشته است تقریبا دریافت هزینه در همه مدارس وجود دارد و مختص یکی دو مدرسه نیست، من دوتا پسر دارم یکی پایه ی چهارم می رود، هنوز مدرسه اش تموم نشده بود ما را مجبور کردن ۶۰ هزار تومن پول کتاب واریز کنیم بعد هم که رفتیم کارنامه بگیریم می گفتند باید برای ثبت نام جدید ۴۰۰ هزار تومن واریز کنید و گرنه ثبت نام نمی کنیم در حالی که مدرسه دولتی است. به آموزش و پرورش هم که مراجعه کردیم می گویند به ما مربوط نمی شود هزینه را باید پرداخت کنید. همسر من کارگر است مگر چقدر حقوق می گیرد؛ وقتی به مدیر اعتراض می کنیم می گوید مدرسه را نوسازی کردیم هزینه دارد، مگر هزینه بازسازی مدارس نوسازی شده را والدین باید بدهند. این بودجه هایی که همه ساله به عنوان بازسازی و مرمت از دولت می گیرند به جیب چه کسی می رود. قشر کارگر توان پرداخت این هزینه را ندارد.

تقریبا هر ساله این داستان تکراری وجود دارد، مدارس هرسال هزینه های ثبت نام را افزایش می دهند و آموزش و پرورش هم پاسخ های تکراری به خانواده ها می دهد، بررسی می کنیم، برخورد می کنیم، ممنوع است و پاسخ هایی از این دست خانواده ها را از پیگیری مساله مربوط به هزینه ها ناامید می کند اما این مشکل در یکی دو سال اخیر حداقل در شهرستان آمل به اوج خود رسیده است و به گفته والدین تقریبا در تمامی مدارس این هزینه ها دریافت می شود اما هیچ مسئول استانی به این امر رسیدگی نمی کند./حرف آنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.