×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اعطای تسهیلات بلاعوض برای بازسازی منازل سیلزده در مازندران

جهانگیری: تسهیلات بلاعوض برای بازسازی منازل پرداخت می‌شود.

اسحاق جهانگیری در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران در سالن اجتماعات استانداری این استان، اظهار کرد: وقوع سیل در مازندران اتفاقی ناگوار بود و رئیس جمهور شخصا به دنبال حضور در این مناطق بودند.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد در سختی‌ها در کنار مردم باشد، تصریح کرد: درس‌هایی که در این حوادث گرفته می‌شود را نباید از یاد برد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در مازندران شاهد همبستگی بودیم و این امر ستودنی است، خاطرنشان کرد: مرحله بحرانی سیل در مازندران گذشته است اما باید از لحاظ روحی در کنار مردم بود و آنها را تنها نگذاشت.

جهانگیری با بیان اینکه این سیل گسترده، خسارت جانی چندانی نداشته و یک دستاورد محسوب می‌شود، گفت: باید در مازندران وارد کار اجرایی شویم چرا که آسیب نسبت به گلستان کمتر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان تا دو ماه آینده کار بازسازی منازل مسکونی را در مازندران به پایان برسانند، تصریح کرد: قبول دارم که تامین اعتبار از طریق کمک بلاعوض و تسهیلات باید افزایش یابد اما میزان آن در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت مشخص می شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر دومیلیون تومان کمک بلاعوض و 10 میلیون تومان تسهیلات در ردیف بودجه ای کشور قرار گرفته است، گفت: قول می‌دهیم میزان اعتبارات تسهیلات مسکن برای بازسازی واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده افزایش یابد.

جهانگیری تاکید کرد: باید به صورت جدی در موضوع پیشگیری از سیل در شمال کشور و مازندران ورود پیدا کرد و در این راستا نسبت به انجام لایروبی، بودجه‌ای را اختصاص خواهیم داد.

نماینده ولی فقیه در مازندران در این جلسه گفت: مازندران و گلستان خسارات سنگینی از سیل را تحمل کردند با این وجود مردم صبوری کردند و لازم می‌دانم از مسؤولان بخواهم کمک کنند.
آیت‌الله نورالله طبرسی با اشاره به اینکه همه دیدند که سیل چه بلایی بر سر راه‌ها، پل‌ها و خانه‌های مردم آورده است افزود: راهکار اعطای وام و کمک‌های بلاعوض است ولی این کفایت نمی‌کند.
طبرسی خطاب به وزیران گفت: همت مضاعف می‌خواهیم تذکر می‌دهیم که مازندران را فراموش نکنید و مردم از دولت ناامید و مأیوس نشوند انتظار داریم هر چه زودتر مشکلات بر مردم آسان شود الان فصل کشاورزی است بسیاری از خزانه‌های شالی مردم از بین رفت و پر از گل و لای است.
این مسؤول افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری کمک به همه آسیب‌دیدگان کشور با وحدت و هماهنگی انجام شود.
وی با اعلام اینکه مازندران از غرب تا شرق آسیب دیده است بیان کرد: ویرانی‌های زیادی اتفاق افتاده است انتظار ما این است که نگاه ویژه‌ای به کشاورزان استان داشته باشیم.
امام جمعه ساری تصریح کرد: زیرساخت‌های کشور باید اصلاح شوند، تصرف در حاشیه دریا و رودخانه درست نبود باید فکر اساسی کرد ضعف‌ها را از بین ببرید.
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در این جلسه، با بیان اینکه 186 روستا در مازندران با قطعی برق و 271 روستا با قطعی آب مواجه بودند، اظهار کرد: در حال حاضر تنها برق یک روستا قطع است و آب شرب شهرستان‌های بابل و بابلسر به دلیل کدورت قطع شده و در حال رفع این معضل هستیم.
وی با اشاره به اینکه بارش به وقع پیوسته کم‌نظیر بود و سیل اخیر، سیلی بود که دوره تکرار آن هر 300 سال است و سد شهید رجایی جلوی یک تراژدی غمبار انسانی را گرفت، تصریح کرد: آزاد سازی حریم رودخانه و لایروبی ها در کاهش عوارض پس از سیل موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه با توجه به تغییر اقلیم درگیر سال‌های خشک شدید و سیل شده‌ایم، گفت: در موضوع آب باید ماهیت میانبخشی آن را به رسمیت بشناسیم و در سطح کلان به کاهش خسارات و پیشگیری سیل کمک کنیم.
محمد اسلامی  وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه، اظهار کرد: ۳۲۴ نقطه از راه های مازندران دچار رانش شدند و به 6 هزار و 341 واحد مسکونی آسیب وارد شده است.
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز در این جلسه، با بیان اینکه عدم لایروبی رودخانه در چند نقطه موجب به وجود آمدن سیل با خسارت زیاد شد، اظهار کرد: نکا دیگر تاب و تحمل هیچ سیلی را ندارد چرا که تخریب و رانش جاده‌های این شهرستان به دلیل آب شدن برف‌ روستاهای بالادست زیاد بود.
وی با تاکید بر اینکه در مازندران باید برای حمایت از کشاورزی یک تصمیم استراتژیک گرفته شود، گفت: از معاون اول رئیس جمهور می خواهیم به جاده‌های مازندران به صورت ویژه توجه کنند، ردیف های بودجه ای موجود  در مجلس را زودتر به دو استان مازندران و گلستان دهند و بودجه‌های غیر ضروری را حذف کنند.

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز در این جلسه، با بیان اینکه بسیاری از اراضی کشاورزی و آبزی‌پروری مازندران با آسیب رو به رو شده است، اظهار کرد: کمک بلاعوض به منازل مسکونی به 5 و تسهیلات به 10 میلیون تومان افزایش یابد، تسهیلات شهری نیز 55 و روستایی 45 میلیون تومان شود.
وی با تاکید بر اینکه مباحثی چون لایروبی و تجاوز به رودخانه ها باید جدی گرفته شود، گفت: با کمی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان می توان خسارت ۳ شهرستان مازندران را جبران کرد.

مدیرکل هواشناسی مازندران نیز گفت: با توجه به اینکه جریان سامانه بارشی در شنبه بعدازظهر به سمت استان ما تغییر کرد، و همین ایجاد سیل کرد، در همین محدوده سیل دوسال تحت فشار خشک سالی بود و یکی از علل‌های سیل همین بوده که ۱۲۰تا ۱۴۰میلیمتر بارندگی داشت.
سیدمحمدرضا رضوی تصریح کرد: در زمان وقوع سیل یک میلیارد و 120 میلیمتر در مدت ۱۲ ساعت بارندگی داشتیم که حجم آب انباشته شدت به اندازه آب سد شهید رجایی بوده است.
وی افزود: در 50 سال گذشته چنین سابقه سیلی را نداشتیم پیش‌بینی ما این است که پدیده خاص نداریم ارتفاعات برف داریم و سیل نداریم این سامانه به سمت جنوب کشور در حال حرکت است.
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز گفت:  در مازندران 300 کیلومتر رودخانه از روستاها به شهرها می‌ریزد ،تراکم جمعیت بالاست و میل به مجاورت رودخانه زیاد است.
محمد ابراهیم یخکشی با اشاره به اینکه محدودیت منابع مانع از ساخت و ساز در ابعاد مناسب است، اظهار کرد: ۱۱۲ سیل در 10 سال اخیر داشتیم و هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت داشتیم.
وی ادامه داد: پس از سد سازی خط انتقال آب و تصفیه خانه اضطراری شروع شد که شرایط بهتر شد ولی در سیلاب ها دچار مشکل می‌شوند تصفیه خانه اصلی به دلیل محدویت منابع دچار مشکل شدند که 100 میلیاردتومان بودجه می‌خواهد ردیفش در مجلس شورای اسلامی ۲۸ میلیارد تومان بوده است.


  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.