×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت مکانیزه برنج در آمل

اولین برداشت مکانیزه برنج در سطح سه هکتار از مزارع روستای دعوکلا آمل انجام شد.

کرات آملی، اولین برداشت مکانیزه برنج امسال با حضور خیریانپور معاون اقتصادی استاندار، شریعت معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، شهیدی فر مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران، حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین شهری در دابودشت آمل انجام شد.

رییس سازمان جهاد کشاروزی مازندران در این آیین با بیان اینکه امسال همانند سال گذشته با وجود کم آبی، ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاوررزی استان زیر کشت برنج رفت ، گفت: خوشبختانه با مدیریت منابع آبی و همکاری کشاورزان ، پس از ۹۰ روز از نشاء ، امروز نخستین برداشت این محصول آغاز شده است.
عزیزالله شهیدی‌فر با اعلام این که برنج کیفی طارم مازندران در بهترین وضعیت به مرحله برداشت رسیده است ، پیش‌بینی کرد که امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک برنج در مازندران تولید شود.

وی وضعیت شالیزارهای مازندران را در شرایط حاضر خوب توصیف کرد و توضیح داد : در حال حاضر زمین های شالیزاری شرق مازندران در مرحله خوشه‌گیری قرار دارند و بارندگی‌های اخیر تنش آبی شالیزارهای این منطقه را نیز از بین برده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در عین حال گفت که امسال حدود پنج هزار هکتار از زمین های شالیزاری شرق مازندران با مدیریت پیش‌بینی کمبود آب، به کشت محصولات تابستانی از قبیل سویا و پنبه اختصاص یافت .

شهیدی فر مهم ترین مشکل کشاورزان برنجکار مازندران را در حال حاضر بازرگانی و فروش محصولات دانست و اظهار داشت : دولت در سال های گذشته با کنترل میزان واردات و همچنین جلوگیری از خارج شدن ارز دولتی و نیمایی برای واردات برنج خارجی ، حمایت خوبی از برنجکاران مازندران داشت و انتظار است امسال هم علاوه بر ادامه روش سال های گذشته ، حمایت از کشاورزان بیشتر شود.

شریعت فرماندار آمل نیز در این مراسم عنوان داشت: شهرستان آمل، ۳۸۹۰ هکتار سطح زیر کشت شالی، ۱۲۲۵۰ هکتار کشت دوم، ۱۹۷۳۰ هکتار کشت رتون و در مجموع ۵۱۲۳۱ هکتار سطح زیر کشت برنج دارد که از آن ۲۶۷۶۵۲ تن شلتوک برداشت می شود.

شریعت با بیان اینکه پنج میلیون ایرانی برنج مصرفیشان در شهر آمل تولید می شود گفت: آمل حدود ۸٪ برنج مصرفی کشور را تامین می کند که همین امر سبب تبدیل آمل به قطب تولید برنج کشور شده است.

فرماندار آمل با اشاره به اینکه حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری آمل بصورت مکانیزه کشت می شود گفت: با توجه به وجود مرکز بی نظیر تحقیقات برنج شمال کشور در آمل، انتظار می رود کشاورزان عزیز با استفاده از تجربیات و تخصص کارشناسان این مرکز بتوانند به سمت کشاورزی نوین حرکت نموده تا هم از نظر کمی و هم کیفی شاهد ارتقای ظرفیت کشاورزی شهرستان باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه تنها حدود ۳۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آمل تحت پوشش بیمه قرار دارند از کشاورزان خواست با توجه به بروز حوادث طبیعی و غیر مترقبه حتما نسبت به بیمه کشاورزی اقدام نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.