×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم بازگشت صنایع دستی به چرخه اقتصادی واقعی

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اعلام موضوع  فروش ۱۵۰ میلیارد ریالی سالانه صنایع دستی در مازندران افزود : حتی این رقم نیز قابل قبول نیست و باید صنایع دستی به چرخه اقتصادی واقعی خود بازگردد.

سیف الله فرزانه در مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی شهرستان آمل افزود : در حال حاضر هشت هزار هنرمند صنایع دستی در مازندران دارای شناسنامه هنری هستند.

وی با تاکید بر این نکته که ادامه حیات میراث فرهنگی و گردشکری بدون صنایع دستی صرفا انحراف و طی کردن مسیر اشتباه است ، گفت : اشتغال زایی در بخش صنایع دستی کم هزینه تر از حوزه گردشگری است و برای بهره‌گیری از بستر گردشگری باید ابتدا صنایع دستی را تقویت و فعال کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اظهار این که احیای صنایع دستی با بخشنامه و آئین نامه ممکن نخواهد بود، گفت: بازآفرینی و حیات بخشی صنایع دستی منسوخ شده مازندران فقط با دست های هنرمندان فراموش شده در شهر و روستاهای استان ممکن است.

وی افزود : همه نهادها ودستگاه ها از جمله میراث فرهنگی وظیفه حمایت از صنایع دستی و دست ساخته هنرمندان بومی را دارند ، اما آنچه توان احیای این صنعت را دارد عزم خود هنرمندان است.

درادامه این مراسم حجت الاسلام سید جلیل مرتضوی امام جمعه شهرستان آمل نیز در این مراسم از هنرمندان شهرستان برای برپایی نمایشگاه فروش صنایع دستی در محل مصلی دعوت کرد و گفت: درب مصلی شهر بر روی تمامی هنرمندان باز است و هیچ هزینه ای برای هنرمندان صنایع دستی جهت برپایی نمایشگاه و فروش صنایع دستی دریافت نخواهد شد و هیچ محدودیتی برای تامین فضا هم وجود ندارد. 

وی توضیح داد : مصلی شهرستان به خاطر تردد بالای مردم و قرار گیری در مرکز تجاری شهر برای فروش صنایع دستی جای مناسبی خواهد بود و هنرمندان می توانند با سازه‌های سبک نمایشگاه برپا کنند. 

مرتضوی شهرستان آمل را مدیون فرهنگ و صنایع دستی آن دانست و افزود: هر دستگاه و نهادی در زمینه حمایت از هنرمندان صنایع دستی قدم بردارد به مسئولیت و دین خود عمل کرده است . 

عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تصور توسعه با هزینه های هنگفت برای تجهیز ارتش ها منسوخ شده است و دیگر نمی توان همانند قرن های گذشته با قشون کشی اقتصاد شکوفا داشت.

وی افزود: قوی ترین سلاح اقتصادی امروز دنیا گردشگری است به طوری که کشورهایی همچون چین با توسعه عظیم صنعتی رو به گردشگری آورده است.

نماینده مردم آمل در مجلس عقب ماندگی ایران در گردشگری را غیرقابل قبول عنوان کرد و گفت: اینکه امروز از کشورهای همسایه نیز جامانده ایم جای نیاز به بازنگری در عملکرد ما و همه مدیران دارد.

یوسفیان با بیان اینکه ایران و مازندران بیش از هرجای منطقه خاورمیانه دارای هنرمند صنایع دستی و هنر مدرن و مناظر گردشگری است افزود: اما حتی از کشورهای عربی که تا یک دهه گذشته هیچ چیزی برای گردشگری نداشته اند نیز عقب مانده ایم .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.