×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
رونمائی از تمبر آئین سنتی کنس دِشو در آمل

آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره کنس دشو در شهرستان آمل به عنوان یکی از آیین های محلی و کهن مردم شهرهای مرکزی مازندران به همت فرهنگ دوستان و مسوولان انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کرات آملی؛تمبر آئین سنتی «کنس دِشو»” یا ازگیل پزان چهارشنبه‌شب با حضور مسؤولان، مردم و فرهنگ دوستان این شهرستان رونمایی شد.

با ثبت تمبر آئین سنتی کنس دشو گامی بزرگ در جهت زنده نگهداشتن فرهنگ بومی و محلی برداشته شد و با ثبت در شورای تمبر ملی کشور کنس دشو به عنوان سند ملی درج شده است.

کنس پزان و کنس دشو که روزگاری در کنار طعم شیرین، ترش و ملس میوه ان، میان مردم بومی و خانواده های مازندرانی وحدت و هم صدایی را به کام می آورد، امروز به موازات زندگی مدرن، تنها کهن سالان این مراسم را اجرا می کنند.
اجرای موسیقی محلی، خواندن شعرهای مازندرانی، همخوانی گروه های موسیقی استانی و سخنرانی برخی چهره های فرهنگی و اجتماعی در باره اهمیت حفظ و احیای خرده فرهنگ های رایج در روستاهای مازندران، از برنامه های این جشنواره بود.

کنس در زبان محلی مازندرانی نام گونه میوه جنگلی بوده که نام فارسی آن ‌ازگیل جنگلی یا ازگیل وحشی و هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی است.
میوه ‌ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نشود قابل خوردن نبوده و گوشت آن پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه ای تغییر کرده، نرم وشیرین می شود.
رب کنس یا ازگیل در تهیه انواع غذاهای محلی مانند آش ترش و گرناآش، فسنجان، پخت نوعی ته چین مرغ محلی، مرغ ترش و نیز تهیه نوعی نان پیازی استفاده می شود.
میوه ازگیل سرشار از ویتامین های ‌سی و بی، اسیدسیتریک و اسیدمالک بوده و برای آرامش و تقویت اعصاب، درمان عفونت روده بزرگ مفید و در درمان زخم دهان و تورم مخاط گلو موثر است. همچنین از برگ آن برای درمان زخم های پوستی به ویژه سالک استفاده می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.