×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 22 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری جشن گرامیداشت هفته مازندران در آمل

به مناسبت فرا رسیدن روز ملی مازندران مراسم جشن سنتی و بومی مازندران با حضور گروه‌های هنری و قشرهای مختلف مردمی در آمل برگزارشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کرات آملی؛دراین مراسم که پنج شنبه شب با استقبال پرشور خانواده‌های آملی درمجتمع فرهنگی وهنری ولی عصر (عج) آمل برگزارشد، برنامه‌های متنوع و شاد فرهنگی وهنری شامل شعرخوانی شاعران بومی، لارو لارو ما و موسیقی اصیل مازندرانی، نقالی خوانی توسط نوجوانان آملی، شاهنامه خوانی، اجرا شد.

نصرالله هومند تاریخ نگار، پژوهشگر ،منجم آملی و پدیدآور گاه‌شمار البرز در این آیین با بیان اینکه قدمت ایران و گستره آن بسیار وسیع و آیین‌های بومی و سنتی بسیار در سده‌های مختلف و به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شد، گفت: برخی از مورخان فلسفه برگزاری جشن تیر ماه سیزده شو که در سیزدهمین شب از آبان ماه در مازندران برگزار می‌شود، به روایتی به تعیین مرز ایران و توران به وسیله کمان توسط آرش کمانگیر نسبت می‌دهند، که در تایید و یا رد آن بحث‌های زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بیان جایگاه و تاریخ ایران و مازندران و آیین و آداب و رسوم آن در حد یک همایش و جلسه قابل بیان نیست، افزود: شهرستان آمل به عنوان پیشگام در برگزاری برنامه‌ها و جشن‌های آیینی و مناسبتی در راستای احیای خرده فرهنگ‌های محلی از آن یاد می‌شود و وجود برخی از خرده فرهنگ‌ها و آیین‌هایی که از گذشته‌ها وجود داشته است، باید از سوی علاقه مندان به فرهنگ‌های بومی و محلی و اداره‌های مرتبط شهرستان‌ها احیا شود.

لازم به ذکر است در سال ۱۳۸۸ سازمان میراث فرهنگی کشور روزی را به نام مازندران نامگذاری کرد. پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم اندیشی و همفکری ۱۴ آبان را به دلیل بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی بنیان‌گذار نخستین حکومت شیعی علوی به نام روز مازندران انتخاب کردند. بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی در ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری رخ داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.