×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم حمایت دولت از ساخت کارخانه زباله سوز آمل

رئیس شورای اسلامی شهر آمل بر لزوم کمک های ویژه دولت برای ساخت کارخانه زباله سوز شهرستان تاکید کرد.

رئیس شورای شهر آمل با موضوعیت ارائه پیشنهاد امحای زباله شهری با روش‌های فناوری نوین با بیان اینکه در زمینه زباله از سال 93 پیگیری صورت گرفته و مکاتبات زیادی در حوزه استانی و ملی انجام شد گفت: با شرکت‌های متعددی رایزنی شد و تاکنون با عدم توافق با یکی از این شرکت‌ها، فرصت‌ها از آمل گرفته شد شورا نیز در این بخش نظاره‌گر شد.

خسرو ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه در این زمینه یک عزم ملی می‌خواهد و در شرایط کنونی ورود مسئولان ملی و استانی را می‌طلبد، گفت: با توجه به تاکید وزارت کشور تاکنون در دو بخش از سوی شورای شهر انجام شد که با وجود بازدید میدانی از زمین‌های موردنظر از سوی وزارت کشور نسبت به نظر نهایی در امر زباله‌سوز و امحا زباله منتظر ابلاغ از سوی استانداری هستیم.

وی ادامه داد: در سال 95  مکاتباتی انجام شد با توجه به نشدن بومی‌سازی در این امر شرکت‌هایی حضور یافتند که شامل 10 شرکت بوده که بعد از بررسی اولیه پنج شرکت اجازه حضور در مناقصه داشتند با وجود شرایط کشور و تحریم‌ها دو شرکت باقی ماندند.

 ابراهیم‌زاده افزود: قرار شد این دو شرکت برآوردهای مالی و فنی خود را اعلام کنند و پس از برآوردها در این شهر با ورود جدی پیگیری برای رفع معضل زباله آمل انجام شود.

رئیس شورای شهر آمل با بیان اینکه امیدواریم اعتبار ملی برای اجرای پروژه زباله آمل به مانند پروژه‌های دو شهر مازندران گذاشته شود و با جلسات نهایی در وزارت کشور به نتیجه کلی دست یابیم، تصریح کرد: بر مبنی سال 94 در جهت جذب سرمایه‌گذار، 80 درصد هزینه بر جذب اعتبار ملی و 20 درصد مدیریت شهری بوده و شورای شهر تعهد اولیه بر اجرای آن دستور داشته و بر اساس آن نیز شرکت مذکور باید وارد کار شود. 

وی با اعلام اینکه روزانه 200 تن زباله در این شهرستان جمع آوری می‌شود، گفت: با توجه به اینکه از مهر ماه از ورود زباله شهرهای مجاور گرفته شد.

ابراهیم‌زاده با بیان اینکه اجرا و زمان پروژه برای این شهر بسیار مهم است، افزود: تا زمانی که تامین اعتباری انجام نشود کلنگی زده نمی‌شود زیرا شورا پاسخگو مردم و خواسته‌هایشان است.

وی با تاکید بر اینکه تهیه زمین طبق مصوبات برعهده شهرداری است اما تامین اعتبار نیاز ملی است، گفت: برای ما رفع معضل  زباله بسیار مهم است، تا قبل از آمدن شرکت دیگر فرآیندهای لازم شرکت موردنظر با حضور مدیریت شهری و شهردار بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای شهر آمل نیز با بیان اینکه در امر توجیه اقتصادی از سوی شرکت سرمایه‌گذار در برخی از موارد لازمه است، افزود: خواست مردم بر ورود دولت جهت رفع مشکلات است بنابراین برخی هزینه‌ها لازم است.

محمد للهی مدیرسازمان پسماند شهرداری آمل نیز در سخنانی با بیان اینکه سیستم امحای زباله در آمل ‏صرفا زباله‌سوز نیست و شامل مراحل پیش تصفیه و تلفیقی خواهد بود، اظهار کرد: بر طبق فراخوان فرایند ‏موازی در مساله امحای زباله کمترین اثر سو در طرح خواهد داشت، در این جلسه زباله‌سوزی به نماینده ‏از یک شرکت ژاپنی سوئیسی با تاییده از وزارت کشور بررسی فنی صورت داد، این فناوری خارجی ‏است، نیاز به زمان و استعلام داشته و البته بار مالی سنگینی نیز خواهد داشت که تاییده سازمان ‏شهرداری‌ها را نیز دارد، قرارداد مالی این پروژه بین‌المللی است. ‏

به گفته نمایندگان ایرانی شرکت ژاپنی سوئیسی تکنولوژی زباله سوز آمل، هاضم خشک بی‌هوای خواهد ‏بود، خروجی هاضم جامد مایع بوده و به صورت کمپوست شامل استفاده در بخش کشاورزی خواهد بود.

‏همچنین گاز متان تولید شده نیز قابلیت تبدیل به برق را خواهد داشت، سیستم‌های این هاضم نسبت به ‏زباله‌سوزها سیستم‌های ساده‌تری هستند، به ازای هر 100 تن زباله یک استوانه هاضم تعبیه می‌شود، از این رو می‌توان این طرح را به صورت فازبندی شده طراحی کرد.

زمین موردنیاز برای این طرح ۱۵هزار ‏مترمربع است، زمان ۱۸ ماهه برای ساخت این پروژه در نظر گرفته است، همچنین برآورد هزینه ۳۰۰ ‏میلیارد تومانی و یا ۲۱ میلیون یورویی برای آن برآورد شده است.‏

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.