×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وعده مدیر پروژه ملی سد هراز؛ساخت دو نیروگاه عظیم بر روی این سد

مدیر پروژه ملی سد هراز با اعلام اینکه 100 میلیون مترمکعب آب پس از بهره‌برداری پشت سد قرار می‌گیرد و برای شهرهای آمل، محمودآباد و نور طی دوره 50 ساله بسیار مفید خواهد بود، بیان کرد: دو نیروگاه عظیم هم بر روی این سد در نظر گرفته می‌شود.

حسن احمدپوردر حاشیه بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان آمل از پروژه سد هراز اظهار کرد: رودخانه هراز تأمین‌کننده آب کشاورزی حدود 100 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مناطق مرکزی مازندران شامل 6 شهرستان آمل، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر و بابل است.

وی افزود: پس از سد لار که نزدیک به 40 درصد از آب رودخانه هراز را در خود جای می‌دهد و برای تأمین آب شرب مردم تهران استفاده می‌شود، با جمع‌آوری آب رودخانه هراز در سد مخزنی هراز همه کمبودهای آب در فصل زراعی و کشاورزی جبران می‌شود.

مدیر پروژه ملی سد هراز با اشاره به اینکه این سد در سال 1389 کلنگ‌زنی شد، تصریح کرد: قرار بود این پروژه بزرگ طی 5 سال به بهر‌برداری برسد ولی به دلیل مسائل مالی، کمبود اعتبارات و شرایط اقتصادی به درازا کشید.

این مسؤول با بیان اینکه سد مخزنی هراز، خاکی با دهانه رسی، آب‌بند با رس، فرازبند و نشیب بند است و پوسته محافظ هسته است، یادآور شد: ارتفاع سد حدود 150 متر و طول تاج 177 متر است، عرض در پی 750 متر و در تاج 14 متر به صورت ذوزنقه بوده و به دلیل کنترل سیلاب ممکن است ارتفاع سد حدود سه متر افزایش یابد.

احمدپور با اشاره به اینکه کارهای سخت، طاقت‌فرسا و صخره‌تراشی سد انجام شده است و الان در مرحله خاکریز قرار داریم، خاطرنشان کرد: با اختصاص اعتبارات لازم و بدون مشکلات مالی می‌توان پس از سه سال شاهد بخشی از پایان پروژه بود.

مدیر اجرایی پروژه ملی سد مخزنی هراز با اشاره به اینکه 8.5 کیلومتر از جاده هراز پس از افتتاح سد به زیر آب می‌رود و در مقابل جاده جایگزین به طول 11 کیلومتر ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: در پروژه‌های سد هراز حدود 500 مهندس و کارگر مشغول به کار در سه شیفت به صورت شبانه‌روز هستند و تاکنون توانستیم به پیشرفت‌های مطلوبی دست پیدا کنیم.

این مسؤول با اشاره به پایان کار حفاری یک هزار و 650 متر از یک تونل جاده جایگزین و کاشت پایه‌های پل ارتباطی، یادآور شد: جاده چلاو در این مسیر نیز حدود 7.5 کیلومتر است و برای تکمیل و افتتاح پروژه حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است هرچند تاکنون به میزان 170 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه هزینه شد.

احمدپور با اعلام اینکه ساخت چهار کیلومتر از جاده جایگزین را تا پایان سال به اتمام می‌رسانیم و مسیر در دست پیشرفت است، خاطرنشان کرد: پیشرفت پروژه حدود 40 درصد است و در جاده جایگزین به پیشرفت 80 درصدی فیزیکی رسیدیم.

وی با بیان اینکه اگر اعتبارات به میزان کافی اختصاص یابد پیمانکار طرح همه تجهیزات و امکانات لازم را برای خاکریزی در اختیار دارد، تصریح کرد: حدود 10 تونل در دو طرف مسیر ایجاد شده که برای انحراف جاده، انحراف آب، تونل انحراف آب به سمت نیروگاه و کشاورزی بوده هرچند تعدادی از تونل‌ها در دل کوه است و به صورت آب بند تا نفوذ از دو طرف حفر شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.