×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی هنری مازندران با موضوع امام حسین(ع)، محرم و شهدای مدافع حرم، از ۲۸ مهرماه در شهرستان آمل در بخش پایانی در حالی آغاز می‌شود که غربت این جشنواره ملی در استان مازندران به‌خوبی قابل‌لمس کردن است.

شاید اگر “اشکواره حسینی” در مرکز استان مازندران برگزار می‌شد این میزان غربت و دور بودن از توجه‌های مسئولان و دست‌اندرکاران را تحمل نمی‌کرد.

دومین اشکواره حسینی با موضوع امام حسین(ع)، محرم و مدافعان حرم در شهرستان آمل نامی را به یدک می‌کشد که در کارتابل اداری، دستور سازمانی، آیین‌نامه و بخش‌نامه‌های تقویمی دستگاه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی قابل‌مشاهده است.

نامه‌هایی که درخواست می‌شود نسبت به برگزاری برنامه‌ها و طرح‌های ویژه این ایام اقدامات لازم مبذول گشته و نتیجه آن در قالب فیلم و عکس ارسال گردد! را شامل می‌شود اما از متن و محتوای آن و کیفیت آن خبری به دست نمی‌آید.

اشکواره حسینی یک ایده شخصی است؛ ایده نه یک آملی بلکه یک مازندرانی، برای محرم و امام حسین(ع) و شهدای مدافع حرم. ایده‌ای که نه‌تنها سر از نامه‌های اداری و سربرگ‌ها درنیاورده و به جلسات استانی با مدیران نرسیده که در قالب کمیته‌ها و مسئولان اجرایی از هنرمندان و ارزش‌گذاران به این حوزه‌ها تشکیل‌شده است.

نیت برگزارکنندگان فرای نیات سیاسی و منطقه‌ای و مسائلی ازاین‌دست است که هیچ، بودن نام امام حسین(ع) در آن‌هم موجب نشده است که هنوز خبری از مسئولان استانی و شهرستانی در حمایت از آن به میان بیاید.

یادم هست در مراسم اختتامیه نخستین دوره اشکواره حسینی، که با حضور اندک مسئولان شهرستانی برگزار شد، سالن ۷۰۰ نفری مملو از جمعیتی بود که برای اختتامیه آمده بودند و برگزیدگانی که مجبور شدند برگه‌های چک تاریخ‌دار به‌عنوان جایزه خود دریافت کنند، چون برگزارکنندگان موفق نشده بودند برای جشنواره‌ای فرهنگی که بیش از هزار نفر در آن مشارکت کرده بودند از نهادهای مختلف بودجه‌های لازم را دریافت کنند.

حالا در دومین سال برگزاری از بیش از ۲۲ استان کشور برای مسابقه عکس عاشورایی آن عکس راهی دبیرخانه شده است، در بخش فیلم ۳۰ مستند تهیه‌شده است، نامه‌هایی برای مدافعان حرم نوشته‌شده است.

شب‌شعر این جشنواره از ۲۸ مهرماه آغازشده است، نمایشگاه عکس این اشکواره دوم تا پنجم آبان ماه در نگارخانه زر آمل برگزار می‌شود و بیش از ۳۰قطعه عکس در این بخش به نمایش درخواهد آمد.

اجرای نمایش خیابانی منتخب اشکواره سوم تا هشتم آبان ماه سطح شهر آمل صورت می‌گیرد و اکران فیلم‌های منتخب اشکواره نیز چهارم آبان ماه در پردیس سینمایی اکسین، سرود – ششم آبان ماه – در سطح مدارس، بخش دانش‌آموزی شامل نامه‌های برگزیده به مدافع حرم هشتم آبان ماه در دبستان زندگی تدارک دیده‌شده است.

در بخش‌نامه‌ای به مدافعان حرم که با مشارکت آموزش‌وپرورش برگزارشده است، پذیرش بیش از ۶ اثر پیش‌بینی می‌شود، در بخش شعر این جشنواره ۵۱۸ قطعه شعر از شاعران و هنرمندان استانی دریافت شده است و باوجود ارسال آثار بسیار، از خارج از استان اثری پذیرش نشده است.  در بخش عکس ۱۸۰۰ عکس از ۲۲ استان کشور داوری شده است، در بخش نمایش نیز ۱۷ اثر استانی پذیرش‌شده است،  30اثر فیلم مستند نیز به این جشنواره ارسال‌شده است و نیز ۱۶ گروه سرود در بخش استانی شرکت داده‌شده است.

پیش‌بینی می‌شود به‌جز بخش دانش‌آموزی، دومین اشکواره حسینی سه هزار هنرمند را در حوزه محرم، امام حسین(ع) و مدافعان حرم مشارکت داده است.

حسین جوادی مدیر این اشکواره می‌گوید: باوجوداینکه از سه ماه گذشته مقدمات برگزاری این اشکواره آغازشده و با تمام نهادهای مرتبط نامه‌نگاری شده است اما هنوز جواب‌های روشنی برای تأمین هزینه‌های جوایز این مسابقه دریافت نکرده‌ایم، در کنار اینکه عوامل این اشکواره به‌صورت همکاری در حال فعالیت هستند،در انتظار پاسخ نهادهایی مانند شورای شهر آمل، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، کانون مساجد کشور و مدیران اوقاف هستیم تا بتوانیم هزینه‌های این اشکواره را تأمین کنیم.

وی معتقد است متأسفانه به برنامه‌های مذهبی نگاه ضعیفی وجود دارد و ازاین‌رو است که سال گذشته مجبور شدیم به برگزیدگان چک بدهیم در حالی امسال آن چک را هم نمی‌توانیم تهیه کنیم!

نه خنده‌دار بلکه تأسفی بسیار و خاطری مکدر لازم است تا باور کنیم که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و هنری امام‌حسینی این‌گونه با ناملایمت ها دست‌وپنجه نرم می‌کند درحالی‌که هفت آبان ماه مراسم اختتامیه آن در سالن اریکه آریایی برگزار خواهد شد./ الناز پاک نیا  – حرف آنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.