×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری ۳۵ مورد کلاس‌های آموزشی و رزمایش‌های عمومی مقابله با آفت مگس مدیترانه ای

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل  ازبرگزاری ۳۵ مورد کلاس‌های آموزشی و رزمایش‌های عمومی مقابله با آفت مگس مدیترانه ای در سطح شهرستان خبرداد.

سید حسین اسلامی افزود: خسارت‌های ناشی از آفت مگس مدیترانه ای در در باغ‌های مرکبات حوزه جلگه و دشت و درختان سیاه ریشه در مناطق کوهستانی بخش لاریجان وامامزاده عبداله آمل بوده است.

وی ادامه داد، به منظور ردیابی، شناسایی و مبارزه با این آفت در باغ‌های مرکبات شهرستان آمل، ایستگاه‌های ردیابی با استفاده از تله سراتراپ و فرمونی، قرص سراتینکس و چسب زرد ایجاد شده است.

مدیرجهاد کشاورزی آمل اضافه کرد، علاوه بر این در ۱۸ ایستگاه پیش آگاهی و۳۵ مورد تعداد کلاس‌های آموزشی و رزمایش‌های عمومی مقابله با این آفت برگزار و اقدام‌های پیشگیری مناسبی در راستای کنترل آفت انجام شده است.

اسلامی، طعمه پاشی تنه و سرشاخه درختان آلوده، نصب تله‌های جلب کننده فرمون یا قرص سراتینکس در سمت آفتاب گیر درختان، چسب زرد، معدوم کردن میوه‌های آفت زده و مدفون کردن میوه‌های آلوده در عمق ۵۰ سانتی متری خاک را از دیگر راهکارهای کنترل این آفت درسطح این شهرستان بیان کرد.

وی ادامه داد: مگس بالغ معمولاً در پشت برگ یا سطح زیرین میوه استراحت می‌کند و در شرایط عادی پرواز مگس کوتاه بوده و اغلب در سطح میوه‌های مجاور خسارت وارد می‌کند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی آمل، آفت مگس مدیترانه اگر در معرض باد شدید قرار گیرد تا مسافت یک تا دو کیلومتری و حتی بیشتر از محل اولیه خود می‌تواند پرواز کند.

اسلامی، با اشاره به اهمیت برداشت تمامی میوه‌ها مانند نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو و ازگیل قبل از فصل زمستان از سطح باغ، تصریح کرد: باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

تولید ۱۰۰۰ لیتر سرکه سیب در آمل

سید حسین اسلامی از تولید سالانه یک هزار لیتر سرکه سیب در شهرستان آمل خبر داد و گفت: این کارگاه در زمینه گلاب گیری و عرقیات گیاهی در روستای زیار لاریجان این شهرستان فعال است.

وی با بیان اینکه سیب مانند هر محصول باغی یا زراعی دیگری دارای ضایعات و محصولات با درجه های کیفی پایین تر است، تصریح کرد: در محصولاتی مانند انگور، گوجه، سیب زمینی و هلو، سالانه هزاران تن ضایعات و دور ریز وجود دارد که می توان با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی این نوع از محصولات را نیز به چرخه تولید اضافه کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل اظهار کرد: صنایع تبدیلی، محل هم افزایی بین کشاورزی و صنعت است که با تبدیل محصول خام به فراورده های متعدد علاوه بر افزایش مدت زمان نگهداری می توان محصول را در زمانی که بازار مناسب دارد به بازار عرضه کرد.

وی تصریح کرد: در روش آبگیری صنعتی می توان در مدت زمان ۴۰ تا ۶۰ روز سرکه سیب تولید کرد در حالی که در روش مرسوم و سنتی ۶ تا ۱۲ ماه برای این کار زمان نیاز است، علاوه بر این می توان با تبدیل محصولات درجه ۲ و ۳ سیب و ضایعات آنها به سرکه سیب، ضمن تولید یک فرآورده جدید و پرخاصیت نیز موجب افزایش بهره وری، اشتغالزایی و کسب درآمد شد، سرکه به عنوان یک ماده نگهدارنده و طعم دهنده درانواع مختلفی از محصولات غذایی نظیر سس مایونز، سس ها و ترشی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.