×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در سطح یک هکتار در زمینهای کشاورزی بخش دابودشت آمل انجام شد.

استاندار مازندران در آیین برداشت مکانیزه برنج کشور طی سخنانی با بیان اینکه با توجه به  اهمیتی که تولید در اقتصاد کشور دارد به همین منظور از سوی مقام معظم رهبری امسال با عنوان رونق تولید نامگداری شده است؛ گفت: کشوری که می‌خواهد مستقل عمل کند و نظام حاکم را نمی‌پذیرد باید از نظر امنیت غذایی مستقل باشد و همین امر اهمیت امنیت غذایی را دوچندان می‌کند.

احمد حسین‌زادگان با بیان اینکه با توجه به تغییر کاربری‌ها زمین فزایش پیدا نمی‌کند مگر اینکه میزان تولید را افزایش دهیم، افزود: تعییرکاربری‌هایی که در استان اتفاق می‌افتد نباید در زمین‌های جلگه‌ای رخ دهد به همین منظور مصوبه‌ای داریم که تغییر کاربری‌ها در قالب شهرک های تفریحی توریستی باشد.

وی گفت: اراضی کشاورزی به دلیل قوانین مزاحم، مشکلات معیشتی تغییرکاربری پیدا می‌کند  و سبب فروش زمین از سوی کشاورزان می‌شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه مراکز تحقیقات باید به سمت میزان تولید بیشتر با ارقام جدید بروند و این اقدام در حال انجام است، تصریح کرد: مراکز ترویجی باید از اوضاع احوال کشاورزان با خبر باشند و از هر طریقی کشاورزی استان را رونق ببخشند.

وی درباره قیمت برنج گفت: قیمت تابع عرصه و تقاصا است و اخیرا مکاتبه‌ای با امضا رئیس مجمع نمایندگان مازندران درباره بحث ممنوعیت برنج از مرداد به مدت چهار ماه را به وزیر کشور و معاون اول رئیس جمهور داشتیم‌.

سپس عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از افزایش ۳ درصدی سطح برداشت برنج در مازندران خبر داد و افزود: در سال زراعی امسال حدود ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران به زیر کشت رفت که سال گذشته این مهم ۲۰۳ هزار هکتار بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اظهار کرد برای سال زراعی امسال پیش بینی میوشد یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن برنج در مازندران برداشت شود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر افزایش کشت ارقام پرمحصول را نداشتیم که امسال ۵۸ هزار هکتار سطح کشت پر محصول داشتیم، گفت: ۶۵ هزار هکتار از اراضی مازندران به صورت مکانیزه کشت شده است.

شهیدی فر ادامه داد: پیش بینی می‌شود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کشت رتون و نشا مجدد داشته باشیم.

درادامه مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آمل سطح زیر کشت برنج شهرستان آمل را ٣٧ هزار و ۶٧٨ هکتار بیان کرد و افزود: بیش از ٢٩ هزار هکتار به صورت کشت سنتی و ٨ ازار و ۵۰۰ هکتر به صورت مکانیزه کشت شد.

حسین اسلامی با اشاره به اینکه ٢٨ هزار هکتار ارقام محلی و ٩ هزار هکتار ارقام پر محصول در آمل کشت شد، افزود: برای سال جاری برداشت برنج حدود ٢۱۴ هزار و ٧۶۵ تن در این شهرستان پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه ٢۵ واحد آبندان با میزان ٩۵ درصد آبگیری شد، گفت: پیش می‌شود ۱۵ هزار هکتار نشاء مجدد و ۱۵ هزار هکتار کشت رتون در سطح شالیزارهای آمل انجام شود.

اسلامی به اشاره به سطح زیر کشت برنج سال گذشته بیان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت برنج ٣٧ هزار و ۲۹۸ هکتار بود که حدود ۲۰۰ هزار تن برنج برداشت شد

وی اظهار کرد با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی برای توسعه ناوگان مکانیزاسیون طی سه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال جذب شد و نیز سال جاری ۴۰ میلیارد ریال جذب شد.

اسلامی با اشاره به اینکه در سال جاری توسط کشاورزان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بیمه شدند. گفت: ۵ هزار و ۴٢۰ هکتار سطح اراضی شهرستان نوسازی شد.

سالانه حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید برابر با ۴۲ درصد نیاز کشور در مازندران تولید می‌شود. مازندران رتبه نخست تولید این محصول را در کشور داراست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.