×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید توزیع ارز دولتی بدون حساب و کتاب آسان ترین راه فساد است.

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اینکه شرکت های دولتی ارز یارانه ایدریافت کرده اند اما تاثیری بر کاهش قیمت کالاهای اساسی نداشته است، گفت: باید از ابتدا روند توزیع ارز یارانه ای با شفافیت صورت می گرفت، در واقع آب نباید از سرچشمه گل آلود باشد همین امر باعث ایجاد فساد اقتصادی در کشور می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  بیان داشت: از چند راه می توان در کشور فساد ایجاد کرد، اول کسانی که زمین های دولتی را برای انجام کارهای معین شده از احداث بیمارستان، دانشگاه و خانه سازی دریافت کردند اما در مسیر تعیین شده از زمین بهره برداری نکردند.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: اخیرا زمین های بین تهران و طرشت را برای کاشت گردو به افراد دادند اما درنهایت زمین ها را فروختند و تریلیاردر شدند،  از راه های دیگر ایجاد فساد در کشور گرفتن ارز دولتی به منظور واردات کالای مشخص بود، راه دیگر ایجاد صندوق های قرض الحسنه الکی و غیر قانونی و بالا کشیدن پول مردم است.

وی تاکید کرد: در بین این راه ها، آسان ترین راه، گرفتن ارز به قیمت دولتی، نیمه دولتی و شبه دولتی است چرا که به محض آنکه ارز از پله های بانک مرکزی پایین می آید، دو تا سه برابر می شود، تفاوت قیمت ارز آزاد با ارز 4 هزار و 200 تومان عامل اصلی این فساد است.

یوسفیان ملا در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اگر از ابتدای فعالیت های اقتصادی فضا شفاف نباشد تا انتها رانت خواهد بود بنابراین نباید انتظار داشت وقتی ارز دولتی بی حساب و کتاب داده شده قیمت کالاها در فروشگاه ها شفاف و روشن باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته 11 میلیارد و 300 میلیون دلار ارز دولتی داده شده است، ادامه داد: آن زمان گفتم که تنها 2 میلیارد و 300 میلیون آن حساب و کتاب شده و 9 میلیارد آن بدون بررسی باقی مانده است، آن زمان سر و صدا شد که این مبلغ گم شده، اما منظور بنده این بود که باید گفته شود این مبلغ چه شده است.

وی تاکید کرد: پول بی حساب و کتاب باعث می شود برخی ها یک شبه به سود نجومی برسند در این شرایط نباید انتظار داشته باشیم کالاهای اساسی در دسترس مردم قرار گیرند چرا که آب از سرچمشه گل آلود است.

این نماینده مردم با بیان اینکه در زمینه حساب و کتاب ارز یارانه ای خلاء قانونی نداریم، بیان داشت: مصاحبه و فشار رسانه ها باعث شده است که لیست هایی از سرنوشت ارز 4 هزار و 200 تومانی منتشر شود، از سوی دیگر بانک مرکزی می تواند به قوه قضاییه اعلام کند ارزی گرفته شده و پس داده نشده است تا آنها رسیدگی کنند همانطور که شاهد بودیم در این زمینه افرادی که ارز گرفته و خیانت درامانت کرده بود اعدام شد.

یوسفیان ملا با اشاره به پیشنهادی در قانون بودجه سال 98، بیان داشت: در قانون بودجه به دنبال آن بودیم که مجازاتی برای کسانی که ارز دولتی می گیرند و پس نمی دهند در نظر بگیریم اما از آنجایی که قانون دائمی در قانون یکساله گنجانده نمی شود به دنبال آن هستیم که پیشنهاد مذکور در قالب طرح مطرح و قانونی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: برای اینکه فساد و رانت از حوزه ارز دولتی خارج شود، باید فاز به فاز اقدامات در این زمینه روزانه و هفتگی گزارش و کالاهای خریداری شده ارائه شود./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.