×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

فاطمه زهرا(س) نشان داد، امام کیست و امامت چیست. زندگی حضرت زهرا(س) سراسر دعوت به شناخت امام و ولی بود.

حجت الاسلام والمسلمین وحید واحدجوان مدیر گروه اخلاق و منابع اسلامی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) یادداشت کوتاهی نوشته است:

شیعه و سنی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده ‏اند هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلی است: «من مات و لم یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیة». مرگ جاهلی، نشانه و نتیجه زندگی جاهلانه است.

مرگ هر یک ای پسر همرنگ اوست/ پیش دشمن دشمن و بر دوست دوست

انسان یا کامل و امام و پیشواست یا باید کامل و امام را بشناسد و در علم و عمل تابع او شود تا به سعادت ابدی برسد. انسانی که کامل و امام نیست، نمی تواند بدون کمک از کامل و امام، سعادتمند شود. شاید بتواند برج و ماشین و هواپیما بسازد اما سعادت ابدی و اخروی و هدایت و رشد معنوی بدون هدایت انبیا و اولیا ممکن نیست.

کسی که امامش را به درستی نشناخت یا به درستی تابعش نبود، مرگش مرگ جاهلانه خواهد بود گرچه در برج های بلند با امکانات وسیع و فن آوری های نوین زندگی کند.

کسی که امام زمان(عج) را نشناسد و با او پیوند ولایی بر قرار نکند، به وصیت هیچ یک از انبیا عمل نکرده است. ممکن است کسی به ظاهر در مسجد پیامبر(ص) بلکه در جایگاه پیامبر(ص) به نماز بایستد و مردم او را خلیفه رسول الله(ص) بدانند، امّا زندگی او جاهلانه باشد.

فاطمه زهرا(س) نشان داد، امام کیست و امامت چیست؟ زندگی حضرت زهرا(س) سراسر دعوت به شناخت امام و ولی بود. از این رو، دانسته یا ندانسته نباید امور فرعی را اصل و اصول را فرع جلوه داد. حجاب حضرت زهرا (س) یا نحوه برخورد با همسایه یا کیفیت خوردن غذا یا حتی نماز شب و مانند آن، جزو امور فرعی زندگانی ایشان است.

گفتن از اینها خوب است اما اصل کجا و فرع کجا! تأکید بیش از اندازه به فروع، انسان را از اصول غافل می کند. اصل، امام شناسی و پیروی از امام است، اگر این اصل درست شد، همه فروع به تبع آن، اصلاح می شود. (دقت کنید) اما اگر این اصل کمرنگ شد یا مغفول ماند، هر چه بر فروع اصرار و تاکید شود، نتیجه اش ضعیف و گاهی مضر خواهد بود./مهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.