×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر تجهیز و نوسازی اراضی و صنایع کشاورزی برای کاهش هزینه تولیدات این بخش

وزیر جهاد کشاورزی با اظهار اینکه باید هزینه تولیدات کشاورزی را کاهش دهیم تصریح کرد: در بخش تجهیز و نوسازی اراضی و صنایع کشاورزی باید کار کنیم زیرا در شمال کشور با مشکل اساسی مواجه هستیم.

محمود حجتی در بازدید از مرکز بین‌المللی تجارت برنج استان مازندران در شهرستان آمل با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشت برنج در کشور و اغلب محصولات کشاورزی، نبود زنجیره تولید و برندسازی است، اظهار کرد: نگاه مرکز بین‌المللی تجارت برنج در زمینه برندسازی و تامین زنجیره تولید ارزشمند است.

وی با بیان اینکه باید زمینه برندسازی محصولات کشاورزی با توجه به کیفیت محصولات در دستور کار قرار گیرد، افزود: دولت به کمک کشاورزان آمده و در این زمینه همراهی کرده است و ما باید تلاش کنیم محصولات با کمترین فاصله از مزرعه تا سفره در اختیار مردم قرار گیرد تا مصرف‌کنندگان در این چرخه در مواجهه با افزایش قیمت در تنگنا قرار نگیرند.

حجتی با بیان اینکه باید هزینه تولید محصولات کشاورزی کاهش یابد، تصریح کرد: در محصول برنج با افزایش مکانیزاسیون، کاهش هزینه تولید، امکان رقابت بیشتر وجود دارد تا با تامین به موقع ابزار کشت و برداشت در عرصه کاهش قیمت تمام شده گام‌های مهمی برداشت.

وی به توزیع ابزار برداشت و کمباین‌های نشاکار و دروکار در کشور اشاره و اظهار کرد: در این زمینه تلاش می‌کنیم با ارز دولتی در این حوزه از کشاورزان حمایت کنیم.

وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به دو مقوله در استان‌های شمالی توجه ویژه شود، که یکی تجهیز و نوسازی آببندان‌ها به عنوان میراث کشاورزی در این مناطق است، ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز بر این امر باور است که باید اعتباراتی برای تجهیز و نوسازی آببندان‌ها اختصاص یابد.

حجتی با تاکید بر اینکه در استان‌های شمالی، تجهیز و نوسازی شالیکوبی‌ها را مدنظر داریم تا میزان هدررفت محصول کشاورزی در این حوزه کاهش یابد، بیان کرد: در زمینه مشکل آب، نمی‌گوییم آب نداریم بلکه آب وجود دارد اما به هدر می‌رود، اگر آببندان‌ها تجهیز شوند و منابع تامین آب جدید را راه‌اندازی کنیم در این بخش موفق خواهیم شد تا با کمترین آب بیشترین محصول را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در استان‌های شمالی نباید کشت یک بار برنج بسنده شود بلکه باید تراکم کشت ایجاد شود، تصریح کرد: در کشورهایی مانند تایلند از زمین‌ها  5 بار برنج برداشت می‌کنند، ما با یک بار کشت نمی‌توانیم در عرصه ملی و جهانی رقابت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به توسعه دامپروری در استان مازندران اشاره کرد و گفت: اصلاح نژادها در وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد، نژادهای بومی اصلاح شده و نیز نژادهای جدیدی به صنعت دامپروری تزریق شده است که امکان زاد و ولد و وزن لاشه بیشتری دارند.

حجتی همچنین درباره تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آن را مختص به استان‌های شمالی نداشت و گفت: در ساخت‌وساز در زمین‌های کشاورزی، سر مردم محلی بی‌کلاه می‌ماند و برای نسل آینده‌شان سرمایه‌ای باقی نمی‌ماند، همه باید تلاش کرده و از کشاورزی حمایت کنیم تا کشاورز بتواند توانمند شده و از طریق فروش زمین امرار معاش نکند.

اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل نیز در نشست با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفت: مرحله دوم این مرکز با ساخت سالن معاملات و بورس کالاهای کشاورزی در زمینی به مساحت ۴ هزار مترمربع و زیربنای ۱۲ هزار متر مربع اجرایی می شود.

وی افزود: برای ساخت سالن معاملات که نقش تعیین کننده در قیمت گذاری برنج تولیدی مازندران دراین مرکز خواهد داشت، حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز هست که اعتبار آن در قالب تسهیلات از وزیرجهاد کشاورزی درخواست شده است.

یزدان پناه گفت:  ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج ، برند سازی و اطمینان خاطر برای مصرف کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج از اهداف مهم  ساخت مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در مازندران است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.