×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مدیران سعی و خطا برای همه فصول/ ملتی با صبر فراوان و رئیس‌جمهوری که کلیدی ندارد!

بسیاری از دولتمردان تکراری و بازنشسته منتصب به دولت، در چهل‌ساله گذشته دستاوردشان همین شرایطی است كه الآن شاهد آن هستید.

ابراهیم یاوری استاد دانشگاه شهید بهشتی در یادداشت پیش رو معتقد است اقتصاد ایران طرحی نو با طراحان جوان و جدید و صاحب سَبك و جسور می‌طلبد كه دارای اولویت ملی و استقلال مالی و سیاسی باشند و ذره‌ای در منافع تصمیم‌گیری خودشان و گروه و حزب سیاسی و سازمان ذی‌ربط حاکم بر امور اقتصادی کشور شریك نباشند.

بیش از پنج سال از تاریخ تصمیم ملتی بزرگ با هزاران امید و آرزو در پای صندوق‌های رأی گذشته است. رأی به دولتی با ادعای كلیدی کارگشا و با شعار تدبیر و آرایی که امید به آینده‌ای روشن داده شد. آن‌ها رأی دادند به امید اینكه این كلید و صاحبانش بتوانند به‌زودی قفل بسیاری از مشكلات اقتصادی و بعضاً اجتماعی‌شان را باز كنند. در طی دولت اول تدبیر و امید اگرچه دستاوردهای کوتاه‌مدت و محدودی درزمینهٔ دیپلماسی خارجی و تعامل با جهان به وجود آمد، لیكن دستاوردهای داخلی ازجمله در كنترل نرخ تورم با تشدید ركود و افزایش رشد اقتصادی با تزریق پول پرقدرت به صنایع غیر کارآمد و بعضاً مافیایی كشور ارزش اضافی چندانی برای بودجه محدود رأی‌دهندگان و اقتصاد ملی فراهم نكرد.

در دور دوم هم همین صاحبان كلید که جمعی از همان مردان و زنان تکراری و عموماً بازنشسته فکری و عملی و به‌دوراز دستاوردهای جهانی نسل جوان ایرانی هستند، با توجیه‌های متفاوت در مورد ناکامی‌های خود بی‌مهابا وعده‌های بهبود وضعیت رفاه و معیشت و شغل دادند.

همین تیم، نسبت به دستاوردهای دیپلماتیکشان هم به ملت اطمینان كامل دادند تا بدین‌وسیله توانستند رأی قابل‌توجهی را كسب كنند. ولی متأسفانه صاحبان تدبیر و امید یا همان مردان تكراری و مدیران همیشگی كه در سال‌های پیشین ذیل اسامی سازندگی، اصلاحات و مهرورز همین وعده‌ها را به اشکال دیگری داده بودند به‌مانند گذشته همان سیاست‌های اقتصادی را پیشه خود کردند كه کشور و مردم عادی سال‌ها تجربه شکست آن‌ها را از نزدیک لمس کرده بودند. به این معنی كه در دولت دوم هم همه مدعیان رفاه و بهبود معیشت كاری كردند كه ملتِ گرفتار درد و رنج، بیكاری و تحت‌فشار زندگی روزمره برای تأمین حداقل‌های زندگی انسانی خود دچار مشکلات عدیده‌ای گردیدند.

نگارنده این سطور بر اساس آگاهی ناشی از تجربه و عملكرد دولتمردان تكراری و ملال‌آور، طی شش‌ماهه اول به قدرت رسیدن دولت تدبیر و امید طی سه نامه سرگشاده به رئیس محترم دولت موارد اساسی اقتصاد مریض و فرتوت كشور را متذكر گردیدم كه سوابق آن در سایت‌های خبری و روزنامه‌های كثیرالانتشار موجود است.

طی این نامه‌ها به اصلی‌ترین مسائل مبتلابه اقتصاد ایران ازجمله:

– الزام و اجبار در هماهنگی تیم اقتصادی دولت،

– سكوت مردان! و ژنرال‌های اقتصادی! دولت در مورد متغیرهای حساس اقتصادی ازجمله نرخ ارز،

– اصلاح سیستم تصمیم سازی و برنامه‌ریزی، اشاره نمودم.

البته به‌طورقطع و یقین مشخص بود كه این دولت نیز همانند دولت‌های قبلی نه‌تنها به نظرات كارشناسی وقعی نمی‌گذارد بلكه پا در جای پای دولت‌های قبلی می‌گذارد؛ اما این بار بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی و تجربه‌های مفید گذشته. متأسفانه این امر به‌صورت بسیار غیرمنطقی‌تری در دولت امید و تدبیر صورت گرفت.

در طی این نامه‌ها دقیقاً وضعیت امروز كشور را برای رئیس محترم دولت تشریح نمودم و متأسفانه امروز شاهد به وقوع پیوستن همان پیش‌بینی‌ها درنتیجه عملیات اجرایی اعضای فرسوده دولت هستیم.

امروز ملت شریف ایران و خصوصاً تولیدكنندگان کالا و خدمات در مقابل ركود و نرخ بیكاری بی‌سابقه، كاهش بی‌سابقه و مفتضحانه ارزش پول ملی و به‌تبع آن از بین رفتن دارایی‌های اندك خود، تقویت اقتصاد غیر مولد و رانتی و فساد نهادینه‌شده اعم از دولتی و خصوصی که دولت هیچ حركت جدی و منطقی برای رفع آن صورت نمی‌دهد و ظهور و استحكام مافیاهای متنوع در بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله ارز، خودرو، پتروشیمی، مؤسسات بانکی، كمر خم نموده و ناظر تحلیل رفتن سرمایه‌های شخصی و ملی خود است.

جناب آقای رئیس‌جمهور،

امروز ملت شریف ایران شاهد عینی عدم تحقق بسیاری از قول و قرارها و تعهدات جنابعالی در دو انتخابات گذشته می‌باشند. البته این موضوع برای ملتی كه در همه انتخابات باصداقت كامل و با اعتماد به وعده‌های كاندیداها در آن شركت می‌کنند امری عرفی و به‌صورت عادی درآمده، چراکه تقریباً تمام اسلاف شما در جایگاه این پست از زمان بعد از جنگ تحمیلی كه كشور قدرت برنامه‌ریزی پیدا كرد نیز کم‌وبیش مثل شما عمل كردند؛ یعنی به فراموشی سپردن وعده‌های انتخاباتی!

به نظر نگارنده تنها تفاوتی كه برای ملت شریف ایران و اقتصاد فساد زده آن بین دولت‌های مختلف با شکل و ظواهری متفاوت وجود دارد صرفاً میزان و قدرت تخریب آن‌ها در از بین بردن بنیان‌های اقتصاد کشور و نحیف‌تر کردن بودجه خانوار با گسترش باندهای فاسد و رانت‌خوار بوده و بس.

امروز معدود مردان اقتصادی دولتِ بسیار غیر کارآمد شما که ازقضا از سر تصادف! تقریباً همگی در دولت‌های گذشته هم حضور بسیار فعال داشته‌اند ملقب به مردانی برای تمام فصول و مردان سعی و خطا شده‌اند. اینان وضعیتی را برای مردم و كشور رقم‌زده‌اند كه امروز مردم شریف در اوج ناامیدی قرار دارند.

جالب‌توجه است كه در تمامی بحران‌های موجود، دولت به‌عنوان متهم اصلی توسط متخصصین اقتصادی معرفی می‌گردد ولی آن‌قدر منفعلانه با این بحران‌ها برخورد می‌کند كه عملاً نقش پررنگ‌تری نسبت به ضعف و اهمال سایر قوا به خود گرفته است و باور بفرمایید که باور ذهنی مردم کوچه و خیابان هم همین است.

انتظار از دولت شما حركت مثبت در جهت منافع ملی و کشور درزمینهٔ های ذیل بود:

– اصلاح سیستم تصمیم سازی و برنامه‌ریزی در كشور كه منطبق با واقعیات اقتصادی ایران است

– پایبندی در انتخاب متخصصین اقتصادی مستقل و پاك دست اقتصادی

– هماهنگی لازم و ضروری بین مردان اقتصادی دولت و بل اخص تعیین فردی مناسب برای جایگاه مهم بانک مرکزی

– ایجاد سیاست راهبردی صحیح و منطقی برای حفظ ارزش پول ملی و حفظ دارایی‌های مردم داخل كشور

– كنترل تورم بدون دامن زدن به ركود اقتصادی

– تقویت اقتصاد مولد و ارائه راهكارهای منطقی برای حمایت از اقتصاد داخلی

 اکنون چه باید كرد؟

در نامه سرگشاده قبلی به آقای رئیس‌جمهور توضیح دادم كه اقتصاد ایران طرحی نو با طراحان جوان و جدید و صاحب سَبك و جسور می‌طلبد كه دارای اولویت ملی و استقلال مالی و سیاسی باشند و ذره‌ای در منافع تصمیم‌گیری خودشان و گروه و حزب سیاسی و سازمان ذی‌ربط حاکم بر امور اقتصادی کشور شریك نباشند.

متذكر شدم كه بسیاری از دولتمردان تكراری و بازنشسته منتصب جنابعالی در چهل‌ساله گذشته در همه صحنه‌ها حضورداشته‌اند و دستاوردشان همین شرایطی است كه الآن شاهد آن هستید.

یادآوری نمودم كه این مدیران فعلی كه سرنوشت ملت شریف ایران با وعده‌های انتخاباتی شما به دستشان افتاده به دلیل ناآگاهی و نداشتن دانش و انگیزه لازم تنها برای فرار از مسئولیت‌های تضامنی‌شان، هر از چند گاهی برای مردم شریف قصه‌های کهنه و قدیمی تعریف می‌کنند و درعین‌حال باکمال تأسف هرروز اخباری از خود یا اقوامشان در منافع حاصل از تصمیم‌گیری‌های مهمشان در کوچه و خیابان منتشر می‌شود.

لیكن دریغ از حركتی مثبت از جانب شما در جهت:  اصلاح امور، اصلاح كابینه و اصلاح شرایط زندگی آنان.

آقای رئیس‌جمهور، بفرمایید این ملت شریف تا كی باید نتایج عملکرد غیرقابل‌دفاع این جماعتی که در هر دولتی بعد از جنگ و بعضاً حتی در دوران جنگ هم حضورداشته‌اند را بپردازند!

آقای روحانی! چگونه است که فردی در مقام برنامه‌ریزی در تقریباً همه دولت‌های بعد و حتی در دروان جنگ حضورداشته و تقریباً تمام نتایج سیاست‌های اقتصادی این دولت‌ها ناشی از نظرات همین فرد است سهل است که همان فرد همچنان در رأس مشاوران اقتصادی شما قرار می‌گیرد؟

 واقعاً نتایج سی سال عملكرد مفتضحانه اقتصادی این جمع برای كنار گذاشتنشان كافی نیست؟ پدران و مادران سالخورده این کشور سالیانی است از خود می‌پرسند کجایند نسل فرزندان غیور و تحصیل‌کرده و دنیادیده‌مان که فرصت خدمتگزاری به کشور خود پیدا نمایند؟

 چگونه است که چشمان گریان این مادران و پدران همواره باید بدرقه جوانان صاحب طرح، آگاه، جسور و متخصصشان باشد که عازم کشورهای بیگانه می‌شوند و تحفه اینکه شماری از همین جوانان در آن کشورها به‌سرعت پیشرفت نموده و به‌راحتی فضا برای رشد آن‌ها فراهم می‌شود ولی باوجود مدیران به‌اصطلاح عالی و باتجربه شما هیچ‌گاه امکان آن رشد و نمو در كشور مادری‌شان پیدا نمی‌کنند؟/بولتن نیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.