×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شکوفایی ورشد اکوسیستم در ایران

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از روند رو به رشد و توسعه اکوسیستم در ایران خبرداد.

اسماعیل قادری‌فر در نخستین رویداد ملی شتاب فناوری‌های تقاضامحور طبری که در دانشگاه علمی کاربردی فذا شهرستان آمل برگزار شد اظهار کرد: موضوع بازارسازی برای فناوری‌های نوین و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که ذیل برنامه محوری توسعه زیست‌بوم با اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌شود.

وی افزود: در رویداد ملی شتاب طبری که موضوع هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری‌های آماده ورود به بازار براساس نیاز بنگاه‌های صنعتی شکل گرفته است، ده‌ها طرح از سراسر کشور در یک ماراتن علمی شرکت کردند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه انتخاب این فناوری‌ها در تعامل مستقیم و گفت‌وگوی چهره به چهره با صاحبان بنگاه‌های اقتصادی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: تعامل موجود این نوید را می‌دهد که ما در گذار به اقتصاد مبتنی بر نوآوری فناوری و علم و در گذار از اقتصاد نفتی در مسیر درستی قرار گرفتیم و باید شتاب این حرکت را افزایش دهیم.

قادری‌فر ادامه داد: البته این موفقیت نباید ما را دچار خودشیفتگی و غرور کند زیرا موضوع علم نافع و دانش‌بنیان و تولید فناورانه بر مبنای نیاز کشور و پرداختن به حوزه‌های کلیدی و معضلاتی که به‌عنوان نمونه در حوزه آلودگی هوا و آب، چالش‌های زیست‌محیطی، ازدیاد برداشت از مخازن نفتی و البته بحث تولید نوآورانه و فناورانه محصولات جدید و پیشرفته داریم همه این‌ها ستاره قطبی است که می‌تواند ما را در مسیر حرکت رهنمون کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سهم بازار دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی را باید به میزان قابل توجهی برسانیم، افزود: زیرا براساس سند کلان علم و فناوری باید در افق چشم‌انداز 1404، 50 درصد تولید ناخالص داخلی را از کسب و کارهای دانش‌بنیان کسب کنیم.

این مسوول تصریح کرد: به همین دلیل رویداد ملی شتاب که موضوع عرضه و تقاضای فناوری را به نمایش می‌گذارد می‌تواند گام‌هایی جدی و اثرگذار باشد تا بتوانیم بنگاه‌های سنتی اقتصادی خود را با مفاهیم نوآوری از طریق نوآوری باز و استفاده از ظرفیت شبکه بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر  آشنا کنیم.

قادری‌فر ادامه داد: در این عرصه از یک طرف فروش بیشتر و اشتغال بیشتر را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به ارمغان می‌آوریم و از طرف دیگر بنگاه‌های خود را از نگاه‌های سنتی و به‌اصطلاح دودکش‌زا، دوکش‌ساز و آلاینده، به سمت فناوری روز ببریم.

وی با اشاره به احراز صلاحیت بیش از 3 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان در کشور، ادامه داد: البته در کنار آن در برنامه توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری و توسعه صنایع مبتکر ده‌ها استارت‌آپ و شرکت خلاق داریم که هر روز رشد می‌کنند و کسب و کارهای نو و سهم بازار مناسبی را برای خود دارند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه همه شرکت‌هایی که در دسته‌بندی دانش‌بنیان نوع یک یا دو تأیید صلاحیت می‌شوند حداقل به نمونه نیمه‌صنعتی رسیدند و هیچ‌کدام در مرحله ایده‌محوری نیستند، تصریح می‌کند که براساس ضوابط کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های نام‌برده باید تولید اولیه را داشته و از سطح پیچیدگی فناوری اولیه برخوردار باشند.

قادری‌فر در پایان با بیان اینکه وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رشد دادن و افزایش مقیاس اقتصادی و بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار کرد: اگرچه در افق چشم‌انداز 1404 باید 50 درصد تولید ناخالص داخلی از کسب و کارهای دانش‌بنیان باشد و اکنون به کمتر از 10 درصد رسیده‌ایم اما بسترسازی صحیحی در این مدت انجام شده است که مسیر پیشرفت قطعاً شتاب می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.