×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاکید معاون سیاسی وامنیتی استاندارمازندران بر شناسایی چاه های غیرمجاز

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران بر لزوم مدیریت استفاده و برداشت از سفره های چاه های آب تاکید کرد و گفت: چاه های غیرمجاز باید دارای مجوز شوند و نسبت به شناسنامه دار شدن آن اقدام شود.

احمد حسین زادگان پیش ازظهر یکشنبه در جلسه مقابله با خشکسالی در فرمانداری آمل با اشاره به روند تغییر اقلیم بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با خشکسالی در استان تاکید کرد و افزود: در حوزه های اقتصادی،عمرانی و فرهنگی اگر قرار است کاری انجام دهیم باید از قبل بسترسازی مناسب با طرح ها صورت گیرد زیرا بدون بسترسازی برای اجرای طرح ها، موفقیت حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی عوارض سیاسی و احتماعی برای ما ندارد تصریح کرد: برای پیشگیری از مسائل جلسات مقابله با خشکسالی برگزار می شود زیرا این مسائل نیازمند رصد مسائل است و امسال دومین جلسه مقابله با خشکسالی در استان برگزار شده است.

حسین زادگان با اشاره به اینکه شرایط اقلیم عوض شده است، با اظهار اینکه در شرایط تغییر اقلیم روند ما رو به خشکسالی است تصریح کرد: در این شرایط نباید دست به دست هم دهیم و باید  مشکلات را مدیریت کنیم.

وی درباره کشت دوم محصولات با تاکید براینکه کشت برخی مواقع زودتر از موعد انجام می شود افزود: لزوم تغییر الگوی کشب ضروری است و این مسئله در حوزه های شرقی استان که شرایط آب در آن بحرانی است، جدی به نظر می رسد و باید از ظرفیت ها برای آگاهسازی مردم استفاده کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران از رسانه به عنوان یک ظرفیت برای فرهنگسازی یاد کرد و گفت: رسانه ها رابط مردم و دولت هستند و می توانند در حوزه های مختلف فرهنگسازی کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندارمازندران با بیان اینکه بیش از 100هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرهای مرکزی استان از رودخانه هراز وحوزه آبریز این رودخانه تامین می شود، ادامه داد: انتظاراست که مدیریت بهره برداری ومدیریت توزیع منابع آب استان با مدیریت منظم و توزیع عادلانه آب ازسدانحرافی هزارسنگر آمل، آب مورد نیاز شهرهای گروه الف را در زمان کشت برنج برطرف وتامین کند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل نیز با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی سال زراعی 97‌ــ‌96 بود در سطح آمل از دی ماه سال گذشته خشکسالی اعلام شد، گفت: در این راستا آبگیری آب‌بندان، برقدار کردن چاه کشاورزی و لایروبی انهار برنامه‌ریزی شده دستور کار قرار گرفت.

سید جعفر رسولی با ابراز اینکه “با وجود تجربه راه‌هایی بر مدیریت آب، همراهی کردن کشاورزان بر مدیریت بر زمان را انجام دادیم تا با هماهنگی مراکز خدمات کشاورزی، مدیران توزیع آب و زمان کشت را بالا ببریم”، افزود: این شهرستان با این مدیریت موفق شد تا 5 روز قبل از عید اولین نشا را انجام داده و اوایل سال‌جاری اولین نشاء مکانیزه کشور را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: اکنون 90 درصد از اراضی آمل شخم‌زنی و شیار شده و با وجود خزانه‌گیری 20 روز زمان کشت جلوتر افتاده تا در تیرماه تقریباً تمام اراضی آماده شود.

فرماندار ویِژه آمل با ابراز اینکه “برای تأمین آب اراضی کشاورزی مجبور به استفاده از آب‌های سطحی رودخانه هراز هستیم زیرا اجازه حفر چاه را نداریم”، گفت: با توجه به بحران خشکسالی با تلاش نماینده مردم آمل در مجلس برای تسریع در اجرای پروژه ملی سد هراز امسال 80 میلیارد تومان اعتبار ملی تأمین و در دولت تصویب شده است.

همچنین امیرهوشنگ پاشا معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: هم اکنون از ۱۵۰ هزار حلقه چاه آب در مازندران، حدود ۹۰ هزار حلقه دارای مجوز شده و بقیه بدون پروانه درحال برداشت منابع آب این استان هستند.

وی با بیان اینکه ۵۷ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز، آب‌های زیرزمینی این استان را برداشت می‌کنند. افزود: با وجود اخطاریه‌های چند باره برای مالکان چاه‌های غیرمجاز، تاکنون برای اخذ مجوز مراجعه نکرده اند.

پاشا با بیان اینکه براساس دستورالعمل وزارت نیرو، مالکان چاه‌های غیرمجاز باید برای گرفتن پروانه قانونی اقدام کنند تا با مشکل مسدود شدن چاه‌ها مواجه نشوند، گفت: پس از مهلت زمانی تعیین شده، مالکان چاه‌های غیرمجازی که برای دریافت مجوز به شرکت آب منطقه‌ای مراجعه نکنند، چاه‌های آن‌ها پلمپ می‌شود.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران به کاهش حدود ۱۰ درصدی بارش باران پارسال درمازندران اشاره کرد و افزود: در صورت ساماندهی نشدن چاه‌های غیرمجاز فعال، بحران آب و خشکسالی که هم اکنون این استان را تهدید می‌کند در فصل کاشت برنج می‌تواند زمینه ساز بروز تنش‌های اجتماعی شود.

وی با اشاره به وضع شدید کم آبی در مازندران گفت: در برخی مناطق این استان از جمله حوزه شرق مازندران و پایین دست حوزه آبریز هراز، اجازه کشت شالی داده نشده و کشاورزان این مناطق می‌توانند از کشت‌های جایگزین و کم آب استفاده کنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.