امروز سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ و ساعت ۱۱:۳۵ دقیقه می باشد.
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | ساعت انتشار : ۱۳:۳۰ | کد خبر : 55081 | نویسنده : عيسي ملكشاهي
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • نقش رسانه هاو حضور حداکثری مردم در انتخابات

  • دسته بندی مطلب : مقالات | تعداد بازدیدها : نفر
  • ن . والقلم و ما یسطرون . اهمیت پوشش خبری رسانه ها در ایام انتخابات از هیچ کس پوشیده نیست ، تا آنجا که نه تنها رسانه های ملی درداخل کشور بلکه رسانه های فرا ملی و رسانه های کشورهای دیگر نیز برانتخاب مردم و روند کار انتخاباتی تاثیر چشمگیری دارد .

    سیستم رسانه ای اینگونه است که؛ هم میتواند کار اطلاع رسانی اخبار را در نظر بگیرد ؛ هم خود برای تبلیغات در شرایط خاص متناسب باموقعیت سوژه ، خبرساز شود .

    حال این سیستم ممکن است بصورت رسمی ، مانند جراید و صداو سیما کاراطلاع رسانی انجام دهد یا بصورت غیر رسمی از طریق سایت ها و کانالها ی خبر رسانی در فضای مجازی ؛ که البته کانالهای فضای مجازی تحت الشعا ء رسانه های رسمی بوده که به اخبار آن شاخ و برگ اضافی میدهند و بر شور انتخابات می افزایند .

    لذا ، نقش این پدیده دارای تکنولوزی عصر حاضر، در رابطه با حضور حداکثری مردم و انتخابات را می توان از دو جنبه ، اختصاصی(فردی)و عمومی (همگانی ) مورد بررسی قرار داد .

     نقش رسانه در مبحث اختصاصی انتخابات : عبارت است ا ز سیستم رسانه ای که بطور مستقیم روی فرد داوطلب کاندیداتور کار مشاورتبلیغاتی انجام میدهد و با برنامه ریزی ها و ارائه راهکارهای تبلیغاتی فرد را آماده حضور در فضای انتخاباتی کرده و باعث رقابت بین افراد ، در این صحنه می شوند . این سیستم ممکن است صاحبان سایت های خبری یا دفاتر تبلیغاتی ارائه طرح باشند .

    لازم به ذکر است در این مرحله فرد داوطلب ؛ مشاور رسانه ای و تبلیغاتی خود را باید به گونه ای انتخاب نماید که مورد اعتماد واطمینان از هر جهت بوده و برنامه ریزی های او با شرایط مالی و موقعیت اجتماعیش همسو باشدتا داوطلب در میانه راه با بد اخلاقی یا بی اخلاقی افراد سود جو تبلیغات و رسانه ای و بازار سیاه فصلی این امر مواجه نشود . در این قسمت جا دارد تا پیشنهادی نیز ارائه داده شود ؛ بنظر بنده ؛ چند ماه قبل از شروع ثبت نام انتخاباتی ، مرجع رسمی مانند اداره ارشاد ، مسولیت معرفی دفاتر رسانه ای ذی صلاح را در مورد مشاوره تبلیغات ، این امر بعهده گیرد .

    و اما نقش رسانه در مبحث اختصاصی انتخابات را می توان به ۳ مرحله ذیل تقسیم نمود :
    ۱- مرحله قبل ازثبت نام و شروع انتخابات
    ۲-مرحله حین و اجرای عملیات تبلیغاتی انتخابات
    ۳- مرحله پایانی انتخابات

     در مرحله اول : مشاور تبلیغاتی ، فرد داوطلب را مورد تشویق قرار می دهد و با ارائه راهکارهایی از نظر روانشناسی او را آماده حضور در جامعه برای سخنرانی و گفتن راههای برون رفت از آسیب های اجتماعی می کند ، و مقدمات حاضر شدن در جلسات خانگی و اجتماعات غیر رسمی و چهره به چهره و تشکیل کانال های خبری تبلیغاتی حامیان داوطلب و …. ، واز این دست اقدامات را انجام میدهد .

    در مرحله دوم : آنچه که درحین عملیات تبلیغاتی حائز اهمیت می باشد ، راهکارهای مبارزه تبلیغاتی با رقیبان این فضا است، که درپخش مناظره ها و برگزاری همایش های عمومی کاندیداها ی انتخاباتی با تخریب و تهمت زدن به یکدیگر فضای انتخاباتی را آلوده نساخته ؛ بلکه با شفاف سازی و ارائه راهکارهای برطرف نمودن چالش های پیش روی اجتماع ؛ سعی در سالم نگه داشتن این فضا را داشته باشند و اینجاست که نقش رسانه تبلیغاتی و رسانه خبری رسمی پر رنگ تر شده و در صورتیکه از قوانین اطلاع رسانی عدول نموده ،اخلاق و منش انسانیت را لحاظ ننمایند می توانند آسیب های سنگینی هم به فرد و هم به افراد جامعه وارد آورند .

    – مرحله پایانی انتخابات : در این مرحله همه منتظر نتیجه حاصل تلاششان می باشند ، و با شمارش آراء و اعلام نماینده منتخب به تدریج صحنه انتخابات از فضای اختصاصی به جو عمومی کشانده می شود .

     نقش رسانه در مبحث عمومی انتخابات : بعد ازاجرای مراحل اختصاصی انتخابات این پروسه جنبه اطلاع رسانی عمومی را پیدامی کند تا با اعلام نتایج نهایی سرنوشت یک جامعه به مدت ۴ سال تعیین گردد ، دراین مرحله این رسانه ها هستند که با دامن زدن به اعتراض افراد منتخب نشده و فاقد تایید مردم ، قادر به ایجاد جوی نا آرام و شایعه ساز باشند ، یا کنترل وضعیت و دعوت به آرامش مردم ؛ اینکه در راستای شایعات رسانه های دولتها و کشور های متخاصم اطلاع رسانی نمایند ، آب درآسیاب پروژه های از قبل طراحی شده جنگ نرم و عملیات روانی آنها بریزند ؛ یا در راستای فضای ارزشی کشورو رعایت قوانین رسانه ای که در نهایت تحت فرمان نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای )مدظله ( جوی آرام را برای جامعه رقم زنند .

     در نتیجه با توجه به روند عملیات اجرایی که در انتخابات توضیح داده شد ، نقش اطلاع رسانی رسانه ها در عصر حاضربا در دست داشتن ابزارتکنولوژی ؛ غیر قابل انکارمی باشد. رسانه های کشور(خبرنگاران ، مدیران مسول سایتهای خبری ،جراید ،صدا وسیما) همه و همه با در نظر گرفتن حفظ وحدت رویه می توانند ضمن شور آفرینی در اقشار جامعه با اطلاع رسانی بموقع و شفاف نمودن اوضاع بر شعور جامعه و نظم آن بصورت متعادلی تاثیر گذار باشند و با درایت پاسخگوی شبهات از قبل طراحی شده دشمنان بوده در حفظ آرامش و بهبود روند کاری اجرای برنامه های سیاست گذاری نظام ، با انتقادات بجا و انعکاس کمبودها و کاستی دولت ها
    و پیشنهادات قابل بررسی و برطرف کننده چالش ها ؛ در امر تعالی و پیشرفت جامعه نه تنها نقش داشته باشند بلکه تاثیرگذارهم باشند.

    و چه بجا بود فرمایش حضرت امام خمینی (ره): صدا و سیما را بعنوان دانشگاهی عمومی معرفی نمودند ، چرا که رسانه فرهنگ روانشناسی و جامعه شناسی یک ملت را می سازد ، می تواند با نشرحسنات و زیبایی ها و خوبی ها ، ارزش ساز شود و یا خدای ناکرده با پخش اکاذیب و نابهنجاریها جامعه اندلسی را شکل دهد پس به جرات می توان گفت : رسانه ها در حال حاضر نابودی و بقای اجتماعی را می توانند رقم زنند .

    و من الله التوفیق : سیده گلناز پیغمبرزاده 

    ابر چسب ها :
    نظرات کاربران در مورد "نقش رسانه هاو حضور حداکثری مردم در انتخابات"