امروز یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ و ساعت ۱۹:۱۱ دقیقه می باشد.
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ساعت انتشار : ۱۲:۱۱ | کد خبر : 54390 | نویسنده : عيسي ملكشاهي
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • عدالت اجتماعی در حکومت مهدوی چگونه محقق می شود؟

  • دسته بندی مطلب : دين وآئين | تعداد بازدیدها : نفر
  • مهدی (ع) همگان را بی نیاز می کند. در دولت او زمین همه استعدادهای خود را بروز می دهد و دارایی ها انبوه می شود.

    بی نیازی مردمان به سبب تحقق عدالت تام و تمام و فراوانی و عمران و آبادی در اوج کمال و تقسیم اموال به مساوات، از مشخصات سیرت اقتصادی مهدی (ع) است.

    آن حضرت تمام مناسبات ناسالم اقتصادی را زیر پای می گذارد و محو و نابود می کند،

     از رسول خدا (ص) روایت شده است که فرمود:

    «زمانی که قائم ما قیام کند، قطایع از بین می رود به طوری که دیگر قطایعی در میان نخواهد بود.»(۱)

     زمین هایی که زمامداران و حکام جور در مالکیت خود درآورده یا واگذار کرده اند و در حقیقت متعلق به امام (ع) است، در جایگاه خود قرار می گیرد. استثمار و استعمار پایان می پذیرد. همگان به رفاه و آسایش می رسند. مهدی (ع) اموال را به وفور در اختیار مردمان می گذارد. نعمانی (ره) به اسناد خود از امام باقر (ع) روایت کرده است که فرمود:

    «تمام اموال زمین – آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین است – نزد مهدی (ع) گرد آید، آن گاه او به مردمان گوید: بیایید و این اموال را بگیرید. اینها همان چیزهایی است که به خاطرش قطع رحم کردید و خونها به ناحق ریختنید و مرتکب گناهان شدید. او دست به بخشش زند و آن قدر ببخشد که تا آن روز کسی چنان بخششی نکرده باشد. و زمین را لبریز از عدالت و داد و نور گرداند همان گونه که لبریز از ستم و بیداد و شر شده باشد.

    مهدی (ع) همگان را بی نیاز می کند که در دولت او زمین همه استعدادهای خود را بروز می دهد و داراییها انبوه می شود. » (۲)

    از رسول خدا (ص) چنین روایت شده است:

    «در آن زمان امت من چنان از نعمت برخوردار شوند که هرگز امتی آن چنان از نعمت برخوردار نشده باشد، زمیت بتمامه محصول دهد و هیچ را از آنان دریغ ندارد، و اموال انبوه شود. هر کس نزد مهدی آید و گوید: به من مالی ده – مهدی بی درنگ گوید: بگیر.»(۳)
    امام باقر (ع) فرمود:

    «مهدی اموال را میان مردم چنان به تساوی قسمت می کند که دیگر نیازمندی یافت نمی شود تا به او زکات دهند.»(۴)

    بی نیازی اقتصادی در دولت مهدی (ع) تا بدانجاست که حرص به داشتن و گنجینه کردن و انبوه ساختن زدوده می شود «و چون مهدی (ع) ندا دهد که هر کس مالی می خواهد بیاید و برگیرد، جز یک نفر پیدا نشود و او نیز پشیمان گردد و مال برگرفته را باز گرداند.»(۵)

    مهدی (ع) بی دریغ و بی شمارش بخشش می کند چنانکه در خبر جابر بن عبدالله از رسول اکرم (ص) روایت شده است:
    «اموال را بدون آنکه شمارش نماید تقسیم می کند.»(۶)

    بدین ترتیب مردمان با همه وجود و از صمیم قلب از داشتن و گنجینه کردن و انبوه سازی، احساس بی نیازی می کنند همان گونه که پیامبر اکرم (ص) نوید آن را داده است:

    «دلهای پیروان محمد (ص) را لبریز از بی نیازی می کند و عدالتش همه را فرا می گیرد.»(۷)

    در نظام اقتصادی که مهدی (ع) بر پا می سازد ،روابط اقتصادی چنان است که در معاملات سودی گرفته نمی شود. علی بن سالم از پدرش نقل کرده است که گفت از امام صادق (ع) پرسیدم: این روایت که سود گرفتن مومن از مومن رباست معنایش چیست؟ حضرت فرمود:
    «این به هنگام ظهور حق و قیام قائم اهل بیت است، اما اکنون اگر کالایی بفروشد و سود بگیرد اشکالی ندارد.»(۸)

    دولت مهدی (ع) بر اساس چنین روابط و مناسبات اقتصادی، شرق و غرب جهان را فرا می گیرد و همه جا را عمران و آباد می سازد.

    ظهور برکات و مناسبات عادلانه در دولت مهدی (ع) چنان است که حتی مردگان آرزوی بازگشت به دنیا و زندگی در دولت کریمه او و در سایه سیرت او را خواهند داشت. ابوسعید خدری از رسول اکرم (ص) نقل کرده است که فرمود:

    «زمین آنچه از برکات در دل خود دارد، بیرون می ریزد و آسمان نیز از بارش خود چیزی فرو گذار نکرده، پیوسته بر آنان می بارد… از بس خدای بزرگ برای مردم خیر پیش می آورد، مردگان آرزوی بازگشت به زندگی می کنند. » (۹)

    سیرت مهدی (ع) مطلوب دلها و دولت مهدی (ع) حد نهایی رضایت انسانهاست. نه تنها انسانها که زمین و آسمان و همه موجودات از دولت و سیرت او رضایت مندند. در حدیث حذیفه بن یمان از پیامبر (ص) آمده است:

    «از خلافت و دولت او، اهل آسمان و زمین و پرندگان آسمان راضی خواهند بود.»(۱۰)(۱۱)

    رفاه اقتصادی در حکومت امام مهدی (عج) مؤید این کلام امیرالمؤمنین علیه السلام است:

    سوگند به خدایی که دانه را در دل خاک بشکافت، و آدمیان را آفرید، اگر علم را از معدن آن اقتباس کرده بودید، و خیر را از جایگاه آن خواستار شده بودید، و از میان راه به رفتن پرداخته بودید، و راه حق را از طریق روشن آن پیموده بودید، راههای شما هموار می‌گشت، و نشانه‌های هدایتگر پدید می آمد، و فروغ اسلام شما را فرامی‌گرفت، و به فراوانی غذا می‌خوردید، و دیگر هیچ عائله‌مندی بی‌هزینه نمی‌ماند، و بر هیچ مسلمان و غیرمسلمانی ستم نمی‌رفت.(۱۲)

    منابع:

    ۱- جهانی سازی عدالت اقتصادی و مهدویت به نقل از قرب الاسناد ص ۴۱، بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۹

    ۲- همان به نقل از غیبه النعمانی، صص ۲۳۸ – ۲۳۷، بحار الانوار، ج ۵۲، ص۳۵۱

    ۳- همان به نقل ازکشف الغمه، ج ۲، صص ۴۷۹ – ۴۷۸، بحار الانوار، ج ۵۱، ص۸۸

    ۴-همان به نقل از بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۹۰

    ۵- همان به نقل ازمسند احمد حنبل، ج ۳، ص ۳۷، البیان، ص ۱۲۳

    ۶- همان به نقل از صحیح مسلم بشرح النووی، ج ۱۸، ص ۳۹

    ۷-همان به نقل از بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۹۱، منتخب الاثر، ص ۱۴۷

    ۸-همان به نقل از من لا یحضره الفقیه ج ۳ص۳۱۳

    ۹-همان به نقل از منتخب الاثر، ص ۱۴۶

    ۱۰-همان به نقل البیان ص۱۱۸

    ۱۱- جهانی سازی، عدالت اقتصادی و مهدویت، ناصر جهانیان صص۴۲-۳۸

    ۱۲-مستدرک نهج البلاغه ص۳۱؛ الحیاه ج۲ ص۴۹۳/مهر

    ابر چسب ها :
    نظرات کاربران در مورد "عدالت اجتماعی در حکومت مهدوی چگونه محقق می شود؟"